søndag, juli 30, 2017

Ferie'17: Botanisk hage, København

København viste seg å ha en stor botanisk hage - det var nytt for meg. Eller, jeg visste ve at den fantes, men jeg hadde ikke tenkt på å oppsøke den før...


Jeg aner ikke hva slags art det er (dette kommer til å være et gjennomgående tema i denne posten...), men jeg likte fargene.


Gummipute - et ganske opplagt navn når jeg kjente på den.


Blomstrende kaktus - spiselig, tror jeg. Den likner ihvertfall på den de spiste på Mythbusters - men ta ikke mitt ord for det, jeg garanterer ingenting. Den kan være dødelig, for alt jeg vet...


Palmehuset titter fram mellom trærne - det var stort!


En av de bratteste bakkene i byen...? Fjellhagen er bygd på en av byen gamle voller.


De har til og med et vandfald - nesten like sjelden i Danmark som bratte bakker. (Jeg har sett Danmarks høyeste foss - den er også kunstig oppbygd...)


Igjen - jeg aner ikke hva det er, men jeg likte fargene...


Hva som er notert på dørkarmen i palmehuset? Plantenes høyder, selvfølgelig.


Panamahatt-planten! (Den vokser forøvrig ikke i Panama...)


En av palmehusets to vakkert snodde trapper opp til galleriet (man går opp den ene og ned den andre - slik unngår man trafikkork).


Innsiden av kuppelen, sett fra det svært varme galleriet. Både temperaturen og luftfuktigheten stiger noen grader på vei opp trappa...


Gevir-plante i oppned-potte.


Selv ikke botanisk hage vet alt...


Ukjent er også beboeren her, men kongleinnsamlingen var åpenbart i rute.


Ingen kommentarer: