onsdag, mai 03, 2017

Vår, mummitroll og kanelbuller i Göteborg

I min familie dukker mummi-sitatene og -referansene opp når du minst venter det. Det forventes at du skjønner hva som menes når noen beskrives som en hemul eller en filifjonke, og det er ikke mange kjøkkenskap som ikke rommer minst en mummikopp. Det var derfor helt naturlig for meg, søster og to kusiner å legge en vårtur til Göteborg når de lokket med Tove Jansson-utstilling - vi studerte oljemalerier, fant likheter mellom hobbiter og homser og kunne plassere stort sett hver eneste mummi-tegning. Så gikk vi ut i vårsola og tok inn mer av det byen hadde å by på.


Vandring i Trädgårdsföreningen en tidlig søndag formiddag.


Palmene i palmehuset, sett fra galleriet. (De planteinteresserte finner mer fra palmehuset her


Kanelbullene i Haga er i en helt egen liga. To boller var mer enn nok til fire personer.


På Järntorget hadde kirsebærtrærne både blomster og lanterner - og Myrorna rundt hjørnet hadde en gammel islandsk salmebok til meg...


Med så mye rein både på tv og i sosiale medier den siste tiden var dette et helt naturlig valg da jeg skulle kjøpe tog-niste.


Jeg klarte nesten å unngå å kjøpe noen mummi-produkter - men så fant jeg denne teboksen med sommerfest-motiv, og den måtte jeg jo bare ha. Forøvrig synes jeg det er ganske slemt å ha smykker på tilbud rett ved kassa...

Tove Jansson-utstillingen er åpent til 21. mai - det er fortsatt tid til å ta turen. Kanelbollene er også verdt et besøk...

Ingen kommentarer: