lørdag, april 01, 2017

Inn i det aller helligste

Det føltes hvertfall litt sånn, da jeg forrige lørdag endelig skulle på omvisning bak kulissene på Det Norske Teatret. En følelse som ikke ble mindre da omviseren sa at vi kunne fotografere fritt - "men ikke scenografiboksen til Book of Mormon, den er hemmelig. Men dere får se den..." Så da tok jeg ikke bilde av den, men av ymse annet...


Et lite utvalg lysekroner, samt en diskokule.


Snorloftet over hovedscenen. 40 meter rett opp, hvis jeg husker riktig.


Hovedscene-salen, sett fra baksiden av Etterlyst: Jesus-kulissene.


Midgardsormen, i Robert Wilsons bling-utgave. 


Glitter-hvaler, også fra Wilsons Edda-oppsetning.


Noen kjedet seg på jobb en dag og så sitt snitt til å gi høyttaleren et ansikt...?


Det var en romjulskveld i 2007 at jeg var på en jubileumscabaret til ære for Halldis Moren Vesaas på en av teaterets mindre scener. Paul Ottar Haga leste diktet Ferdaminne frå sommaren 1985, om å være nyforelsket og kysse i heisen, og fortalte at det diktet hang i teaterets personalheis. Til min store glede gjorde det det fortsatt! (Alltid verdt å huske når man leser det: Det er skrevet av en nyforelsket dame på 78...)


Årgansteaterplakat.


Jeg er ganske sikker på at sommerfuglene er fra Hair-oppsetningen i 2006. Litt mer usikker på silhuetten...


Glimmerdalen i miniatyr.


-Der henger kopi-maleriene fra Evig ung

Ikke den eneste gangen i løpet av omvisningen hvor omviseren lo av min nerdelykke og entusiasme...
Elegante hattedamer på veggen i systova. På en annen vegg der fant jeg rollelister for oppsetninger de tydeligvis jobber med for tiden - flere av dem tilhører høstsesongen og er ennå ikke offentliggjort. Jeg regnet med at de også var regnet som hemmeligstemplet materiale og lot være å fotografere dem - men det gir meg mye glede å vite...

Ingen kommentarer: