søndag, november 27, 2016

Du skal elske lyset

 En overskrift lånt fra Margaret Skjelbreds romantittel (dagens bokanbefaling), men også en oppfordring det er lett å følge for tiden. Klart høstlys på dagtid og vakre solnedganger. Forleden satt jeg i sofaen under vinduet og la merke til at hele balkongen var badet i et rødlig lys, som helt klart ikke kom inne fra leiligheten. Jeg gikk ut for å sjekke hva som foregikk, og da jeg snudde meg vestover skjønte jeg alt...


Det blir jo aldri helt det samme på bilder (spesielt ikke når det involverer en middelmådig fotograf med et middelmådig kamera), men det hindrer meg jo ikke i å prøve, eller i å videreformidle resultatene... 


Det var ikke bare balkongen min som glødet. Himmelen, fjorden (det er den tiden på året hvor jeg har fjordgløtt...), nabohusene - alt var badet i gyllent kveldslys.


Visst er det vakkert når trærne blomstrer - men den bladløse perioden har også sine høydepunkt.


Selv togskinnene fikk skinne i gull en kort stund - men Nothing gold can stay, som Robert Frost sa det (riktignok om soloppgangen, men det er så nærme at det får vi godta...)

Ingen kommentarer: