tirsdag, september 06, 2016

Sensommer-balkong

Det er deilig at sommeren henger igjen litt utover høsten også - men samtidig er det litt trist at balkongen nesten er på sitt flotteste nå som jeg ikke har mulighet til å sitte der så mye.


Jeg har drømt om i flere år å få en pasjonsblomst til å slynge seg langs rekkverket - i år lyktes jeg!


Den har vokst nesten så det synes fra dag til dag, men blomstringen kom først i gang for alvor i august, med opptil fire nye blomster om dagen. Hver blomst står ikke så lenge, så det gjelder å følge med.


Å få med flere på samme bilde var ikke så lett...


Jordbær har jeg også hatt i år - to produktive planter.


Årets sannsynligvis siste bær ble høstet forrige fredag. Jeg har ikke så veldig tro på de få kartene som gjenstår,,,


Petunia som er så mørk lilla at den ser svart ut. Svarte blomster høres dystert ut, men den er veldig fin - og blomstervillig.


Den har ganske blomstervillig kasseselskap også - rosaspraglet nellik og margeritt.


I nabokassen har jeg for første gang klart å holde en eføy i live over lengre tid. Strengt tatt skal jeg vel takke været for det - det har regnet akkurat passe i sommer for å dekke kassenes behov. Lykkekløveren, rosene og den japanske myrten (som på sitt fineste var helt dekket av små lilla blomster) har heller ikke klaget.


Margeritt-treet hadde nok sin storhetstid tidligere i sommer, men skjøtter forsatt sin oppgave som dørvakt når været tillater åpen verandadør - og det satser jeg på at det gjør en stund til.

Ingen kommentarer: