onsdag, august 10, 2016

Kystturné 2016 : Lysefjorden


Feriens første skikkelige fjord-og-fjell-dose kom med en tre-timers turist-båttur inn i Lysefjorden. Det var oss, noen svensker og en haug cruise-turister. Innimellom lydsatt av Grieg og Secret Garden - en del flott natur, en del nasjonalromantikk og en del kitsj...


Det likner jo litt på en forsteinet mammut...?


Et stort hjerte i fjellet (let og du skal finne), selvfølgelig knyttet til en historie om et troll med kjærlighetssorg. Visstnok et populært sted å bli viet.


Fantehåla. Igjen knyttet til gamle historier jeg ikke helt husker...


Fantehåla - nå fra en vinkel uten turist-armer.


Geiter på sommerbeite. Sannsynligvis plassert ut mer til ære for turistbåtene (som mater dem) enn fordi det er et godt og praktisk beitested (mvh kynisk).


Prekestolen trer ut av skyene. (Det var ikke en ferie preget av strålende sol og sommervarme, men det var i det minste stort sett opphold. Stort sett.)


Jeg har aldri sett Prekestolen ovenfra, men jeg innbiller meg at den ser hakket mer imponerende ut derfra enn den gjør fra sjøen.


Vi kjørte så nærme fossen at mannskapet fylte en bøtte og serverte iskaldt norsk fjellvann rett fra kilden. Sannsynligvis hakket mer eksotisk og spesielt for italienerne og spanjolene - noen av oss har jo både drukket av og badet i fjellvann stadig vekk...


Turistbrosjyre-bilde. Jeg tok noen av dem på turen - det er ikke til å unngå i sånne omgivelser.

Ingen kommentarer: