fredag, august 12, 2016

Kystturné 2016 : Bergen - Sognefjorden - Flåm

Mer fjorder og fjell. Sognefjorden er fjordenes konge - le roi des fjords, sa de franske damene ved siden av oss. Båten fra Bergen til Flåm er, som Fløybanen og Flåmsbanen (mer om sistnevnte senere i innlegget), både turistattraksjon og kollektivtransport. I juli definitivt mest det første...


Mongstad i det fjerne. En gang symbolet på massive budsjettoverskridelser.


-Men i all verden, er ikke det...?
Plutselig dukket statuen av kong Olav, den som Oslo bestilte og så ikke ville ha, opp på et nes. Når jeg tenkte meg nøye om, mente jeg å huske en nyhetsinnslag fra avdukingen og noe om at det hadde havnet ute i havgapet et sted (tilgi min Oslo-baserte geografiske ignoranse), men det kom som en overraskelse at det var her. Vi forklarte de franske damene at det var det forrige kongen, som regjerte lenge og var elsket av folket. -Het han Christian...? kom det prøvende. Da skal du nok litt lenger tilbake i tid...


Det kommer et tidspunkt på enhver hurtigbåt-tur at du må innse at det å ta bilder gjennom vinduet er nokså poengløst.


Jeg forbinder primært åttekantede hus med lysthus, men det kan tydeligvis fungere på kirker også.


Feriens Lillebjørn-øyeblikk: Fergekø ved Lavik! Ikke visste jeg at det var her...


Der ingen skulle tru at det ville falle inn nokon å busette seg.

Foss #1.


Lunsj i Flåm. Det er ikke så ofte ryggsekken får være med andre steder enn på hyttetur, men når vi skulle ha med bagasjen på fire tog, to båter og en buss i løpet av en uke var den et naturlig valg.


Fantastisk farge på vannet. Og du vet det er klart når du kan telle steinene på bunnen fra toget...


Foss #2


Langt Flåmsbane-tog i sving - og foss #3.

Foss #4 - Kjosfossen. Huldra til høyre.


Som nevnt er Flåmsbanen ikke bare turistattraksjon, men også lokalt transportmiddel for folk og gods. Nye vinduer til hotellet, for eksempel.


På Myrdal stasjon, hvor snøen lå nærme, traff vi igjen finværet vi ikke hadde sett så mye siden Kristiansand. Hardangervidda i knallsol satte et vakkert punktum på årets Norgesferie, med atskillig mer fjord og fjell og mindre byliv og shopping enn mine vanlige ferier. Jeg skjønner hvorfor så mange utenlandske turister reiser langt for å se vestlandsnaturen - det er en helt spesiell opplevelse.

Ingen kommentarer: