fredag, august 26, 2016

Kulturmåned juli 2016

Kulturmessig er juli som regel stusslige saker. I år var første gangen på noen år at det ikke lå kulturelle planer innbakt i hovedferien heller (de lokale anmodes om å ikke ta det ille opp, men det er enklere å finne fristelser i London og Paris enn i Kristiansand og Stavanger...), men det ble i det minste en musikalhelg i Karlstad med Les Miserables. Legg til et direkteoverført-til-kino-teater fra London og en forfatterkveld på Litteraturhuset, og månedens samlede antall forestillinger er tre... I tillegg til noen museer da, i god ferietradisjon, det må jo også kunne kalles kultur. Stavanger Museum (hvor jeg var sint dame og kjeftet på fremmede barn), Norsk barnemuseum og Norsk hermetikkmuseum - alle i Stavanger - og Nasjonalmuséet for arkitektur i Oslo.

Les Miserables (Wermlandsoperan, Karlstad)
Det er ikke det stykket jeg har sett flest ganger totalt (*host*), men Les Miserables er det stykket jeg har sett flest forskjellige oppsetninger av - Wermlandsoperans versjon er den syvende utgaven. Denne hadde sin egen vri på en del scener, stort sett svært vellykket. Er fortsatt ikke helt enig med meg selv om hva jeg egentlig synes om selvmordet til Javert, men jeg elsker balkongscenen til Marius og Cosette. Veldig ungt ensemble (kanskje litt for ungt når det gjaldt Thenadier-paret), og vakkert gjenhør med både Christer Nerfont (Jean Valjean)n og Philip Jalmelid (Javert).

Richard III (Almeida Theatre (London), direkteoverført til Gimle kino)
Det var en periode Oslo Kino direkteoverførte utvalgte teaterstykker fra London, men nå var det lenge siden sist. Håper det har kommet for å bli denne gangen...  Richard III (sist sett med en beskjegget Kåre Conradi på Nationaltheatret) i en nokså tidløs oppsetning med nøytrale mørke kostymer - og en og annen mobiltelefon. Det er jo stadig snakk om at noen has sent words that - og den enkleste måten å gjøre det på er unektelig en sms... Den maktsyke og konspirerende kongen med en stadig økende mengde liv på samvittigheten gir meg litt Voldemort-assosiasjoner og jeg innser plutselig hvorfor - det er ikke bare det intense ønsket om å være eneveldig de har felles, men også det faktum at begge gestaltes av Ralph Fiennes... Det er overraskende mye humor her - det forsvant i den norske oppsetningen. Selvfølgelig av det svært britiske slaget - tørr, ironisk og full av ordspill. Det krever litt innsats å henge med, her var ingen teksting (jeg hadde en håp om at den skulle være teksten på engelsk, det pleier opera-overføringene å være), og klokka passerte etterhvert 23.

Erik Fosnes Hansen (Litteraturhuset)
En ny roman fra Erik Fosnes Hansen er jo en begivenhet (hvertfall for enkelte...), så da Litteraturhusets sommerserien med sniktitter på høydepunkt fra bokhøsten kunne lokke med opplesning fra den ennå ikke utgitte boka var jeg tidlig på plass. Det var forfatteren selv som sto for lesingen (fra en gedigen papirbunke - noen ferdig bok forelå jo ikke ennå) - tre lange utdrag på tilsammen nesten en time. Bibliotek, fisketurer, høyfjellshotell og amputerte hummere - det er bare å glede seg!

Ingen kommentarer: