søndag, mai 15, 2016

Rosslyn chapel

Mens årets ferie rykker stadig nærmere, korter jeg ventetiden med å mimre mer om fjorårets sommer (og hvis noen mistenker at jeg rydder i halvferdige innlegg jeg ikke var blogginspirert nok til å fullføre i fjor, så har de helt rett...). Rosslyn Chapel utenfor Edinburgh fikk visstnok for alvor sin verdensberømmelse med DaVinci-koden. Jeg hadde aldri hørt om det før mitt reisefølge nevnte at hun kunne tenke seg en tur dit, men det er vel verdt et besøk også for oss uten kjennskap til Dan Brown.


Kapellet ble bygget på 1400-tallet og er fullt av fantastiske utskjæringer og detaljer i stein og glass.


The apprentice's pillar - i følg legenden ble den skåret ut av en læregutt som så ble drept av sin sjalu mester.


Juleevangeliet, hvis jeg ikke husker feil. Man kan gå og kikke i timesvis, overalt er det små og store detaljer som forteller historier og symboliserer alt mellom himmel og jord.


Taket og hovedglassmaleriet.

Dette var det jeg rakk å ta av bilder før en vakt gjorde meg oppmerksom på at det ikke var tillatt å fotografere der inne. Jeg hadde helt genuint ikke sett skiltet og handlet i god tro...

En snau time med lokalbuss fra Edinburgh - bussen gikk faktisk, til tross for at resepsjonisten tvilte, rett utenfor hotellet vårt. Har man like flaks med det skotske sommerværet som vi hadde kan man også nyte omgivelsene, kapellet ligger i en bitteliten landsby. Og som sagt ingen grunn til å lese Dan Brown, hverken før eller etterpå.

Ingen kommentarer: