tirsdag, mars 29, 2016

Hjemmepåske

Årets påske ble en hjemmepåske i ordets rette forstand. Ikke bare var jeg ikke bortreist, jeg var virkelig stort sett hjemme. Et drabantby-besøk hos en venninne, et par besøk av venner, noen turer i nabolaget, men forøvrig en skikkelig asosial påske innenfor hjemmets fire vegger (og balkongrekkverk). Av og til er det akkurat hva man trenger...


Jeg startet hjemmepåsken med å friske opp litt i hjemmet. Den slitte svarte sofaen fikk nytt og knallrødt trekk, og som en direkte følge av det kom nytt gulvteppe på plass - det burgunderrøde i det gamle teppet (som nå har flyttet til andre enden av stuen og blitt spisebord-teppe) og det skarprøde i sofaen var ikke akkurat gjensidig flatterende...


Blomster, druer, sjokolade, te og påskeduk - bordet er dekket med det viktigste.


Duken er ny av året - påbegynt av mormor, fullført av meg. Legg også merke til påskeharens kanintøfler øverst i billedkanten.


Johan Harstad og jeg hadde mye kvalitetstid i sofakroken - i løpet av påskeuka avanserte jeg fra side 300 til side 1020 i Max, Mischa og Tetoffensiven. Nå er det bare sjarmøretappen som gjenstår. Ja, den er lang, ja, det er verdt det. Les!


Det var i det hele tatt den store lese-påsken. I sofaen og på balkongen, hvor sola hvertfall de første dagene strålte så intenst at jeg måtte fram med både solbriller og solkrem og med tekoppen som fast følge, kom jeg meg gjennom en ganske solid bunke. Noen var påbegynt før påsken startet, noen er ikke helt fullført ennå, men alle disse ble viet tid i ferien. Ovenfra og ned: Pearl S. Buck: Peony. Margaret Skjelbred: Jeg fant, jeg fant. Siv Østrem Peersen: Ulvetone. Johan Harstad: Max, Mischa og Tetoffensiven.  Caterina Cattaneo: Malstrøm. Guro Hoftun Gjerstad: Ord på S. Aina Basso: Inn i elden. Philippa Gregory: Den blå hertuginnen.



Det var ikke bare jeg som syntes det var deilig med sol og vårstemning på balkongen - gressløken våknet til liv igjen. Mulig den skal få en vårklipp og bli kvitt litt slitte tupper...

Ingen kommentarer: