onsdag, januar 20, 2016

Godt nytt år!

Skjønt, det er vel strengt tatt ikke så nytt lenger... Føler jeg har begynt hver januar de siste årene men å kommentere manglende bloggaktivitet, så hvorfor skal 2016 være noe unntak - man skal ha respekt for tradisjoner. Om jeg lover bot og bedring? Her gis ingen løfter, men det er jo aldri for sent å håpe...


Det ser ut til at en annen nyttårstradisjon er i ferd med å etableres - en hvor jeg reiser bort og ser La Bohéme. I fjor var det Helsinki, i år ble det Stockholm og Kungliga operans skandinavisk-inspirerte Bohéme, hvor Rodolfo, Marcello, Schunard og Coline har blitt til Strindberg, Munch, Grieg og Kirkegaard og hvor Munchs malerier dominerer både scenografi og kostymer. Fantastisk oppsetning som jeg likte veldig godt (selv om jeg var litt furten over at Daniel Johansson, som spilte Rodolfo både i Oslo og Helsinki og alltid er en bonus å få med seg, hadde spillefri akkurat den ene forestillingen...). 


Men det holder jo ikke med én forestilling på tur... Når Kristina från Duvenmåla har flyttet seg fra Helsinki og Göteborg til Stockholm, må jo vi følge etter og se den der også. Et vakkert gjensyn, hvor jeg gråt på overraskende mange steder hvor jeg ikke har grått før... Den virkelig heldekkende ståpelsen kom likevel etter at stykket var ferdig. Dette var på nyttårsaften, og etter at den stående applausen var over kom en av skuespillerne (en av de mindre rollene, jeg vet dessverre ikke navnet hennes) fram på scene og begynte å lese det jeg snart skjønte var Tennysons dikt om nyttårsklokkene. Hele salen sto, og du kunne høre en knappenål falle - det var et magisk øyeblikk. Så, som seg hør og bør dagen og opphavsmennene til ære, dro orkester og ensemble i gang allsang av Abbas Happy new year, og man snufset litt mer...

Stockholms lysende elger! Det var en hel flokk av dem som sto og lyste i sentrum. Bildet er tatt på kvelden på nyttårsaften, etter en av de mer pussige middagsopplevelser jeg har hatt. Vi hadde bestilt bord på en restaurant rett ved teateret, dvs det viste seg at vi hadde ikke et bord, vi hadde to plasser på et langbord i et overfylt lokale. Ikke helt den kvelden vi hadde sett for oss. Lydnivået var såpass at det var vanskelig å føre en samtale, skulle en på bordet ut måtte alle reise seg og de som satt rundt oss bekreftet hvor lite svensker vet om Norge. Jeg visste ikke hva jeg skulle svare da sidemannen (som også hadde vært og sett Kristina) lurte på om det hadde vært utvanding til Amerika fra Norge også... Så istedet for å tilbringe hele kvelden der, som vi egentlig hadde tenk, ble det bytur for å fotografere elger.

På Skansen hadde de en lysfoss... Vi kunne jo ikke være i Stockholm på nyttårsaften uten å få med oss det tradisjonelle tolvslaget på Skansen, hvor det var Malena Ernman tur til å lese Trennysons dikt. Vi danset oss inn i det nye året mens fyrverkeriet glitret over Söder. Det store spørsmålet nå er jo hvor neste nyttårsaften skal feires. Noen som vet hvor de setter opp La Bohéme...?

Pingvinbonus!
Jeg leser på twitter at det er Penguin Awareness Day i dag - da må jeg jo benytte anledningen og vise fram mine nyeste eksemplarer av arten...
 
En nisseformet kakeboks med pingviner - hvordan har jeg klart meg uten? At den var full av shortbread var jo heller ingen ulempe, men det var boksen jeg var ute etter...


Når så du sist en så fornøyd pingvin? Det at det sitter på en varm genser gjør meg også ganske fornøyd i disse kalde tider...

Ingen kommentarer: