onsdag, juli 29, 2015

Glasgow

Det er bare en times togtur mellom Edinburgh og Glasgow og togene går hyppig, så en dagstur var et naturlig valg. For sightseeing, byvandring, te (ingen dag uten, særlig ikke når man befinner seg på de britiske øyer) og kanskje en tur på sekkepipe-museéet.

 På vei til toget hadde vi del en av feriens kanskje pussigste opplevelse. Vi satt på bussen fra hotellet ned til sentrum da en dame som kom på et par holdeplasser etter oss lener seg over midtgangen - Excuse me, weren't you on the flight from Oslo? Joda, vi hadde vært på samme fly, så vi snakket litt om hennes ferie i Oslo og våre planer og hva vi burde få med oss, før vi vinket farvel på hennes stopp. Noen dager senere sitter vi og nyter sola på St. Andrew's Square - og gjett hvem som kommer gående gjennom parken og utbryter This really is a small town...

Men altså - Glasgow. Alle bildene i innlegget er tatt fra toppen av en sightseeingbuss, hvilket både forklarer den varierende kvaliteten og hvorfor jeg ikke nødvendigvis husker hva jeg har tatt bilde av...
 

Klokketårn med blå skive er tydeligvis en greie i Glasgow.


Eller hva med et kirketårn med en seilskute i toppen?


Denne bautaen var helt klart til minne om et eller annet (et slag, kanskje?), men jeg har glemt hva...



Fordi alle byer med respekt for seg selv må ha en triumfbue.


Vi stoppet for rødt lys, og jeg la merke til den stilige vindusskiltingen. Da jeg tok fram kameraet, dukket det opp en fyr på innsiden av vinduet - han smilte og vinket entusiastisk for så å kjapt forsvinne igjen så jeg fikk tatt bilde.


Wellington hadde som vanlig sin tradisjonelle trafikk-kjegle på hodet, men i motsetning til sist jeg kom forbi var hesten barhodet.


Vindusutstillingen i butikken for brudeutstyr og formal wear etterlot ingen tvil - som mann i Skottland er det kun kilt som gjelder ved festlige anledninger. Den eneste smokingen som sto utstilt var henvist til det borterste, minste vinduet, hvor den sto ensom og forlatt uten kvinnelig selskap.


Dette bygget går på folkemunne bare under navnet the Armadillo. Man skjønner jo hvorfor...


Filosof-bro. Ikke så langt unna universitetet, mener jeg å huske.


Botanisk hage.


Ja, fontenen er skjev, det er ikke bildet (eller fotografen) som har skylda...


Parkering i sentrum, alltid en utfordring.  Zoomer man inn på bildet, viser det seg at nummerskiltet har teksten Let us in, selv om det ser mer ut som om den prøver å komme seg ut, spør du meg...

Sånn går det når en kjøpesenter-arkitekt blir en anelse stormannsgal og vil bygge sitt eget Louvre...

Det ble aldri tid til sekkepipemuséet, men vi fant tradisjonsrike Willow Terooms som kunne by på både kulturhistorie og kunst, te og kake - og da var alt vel...

Ingen kommentarer: