mandag, januar 12, 2015

Mandagsgleder

Mandag har fått et ufortjent dårlig rykte. Det burde jo vært den dagen man virkelig var opplagt og utsovet og klar til å ta fatt på en ny uke - i stedet har det blitt dagen man er ekstra trøtte og umotivert. For egen del mistenker jeg at det bunner i at jeg er så flink til å sove ut i helgen - sover jeg til 10-11 både lørdag og søndag er jeg sjelden trøtt før det nærmer meg seg midnatt søndag kveld. Så ringer klokken ubønnhørlig kl 5 mandag morgen og jeg er tilbake på søvnunderskudd før uka er i gang. Smart. S-M-R-T. Eller ikke. 

 Løsningen - i tillegg til å faktisk komme seg i seng i skapelig tid søndag, er å fokusere på mandagens her-og-nå-gleder, heller enn å svime rundt i halvsøvne og tenke på hvor lenge det er til fredag... 


Snø! Jeg vet det finnes folk der ute som ikke anser akkurat det for å være en glede, men jeg synes det er stas med snø. Lyst og vakkert og stemningsfullt - og jeg traff en ivrig liten unge som hadde tatt skiene fatt halv åtte mandag morgen. Han syntes helt klart at snø var en glede.


En god bok er alltid en glede. Toglektyren for øyeblikket er Hjärta av jazz av Sara Lövestam, om mobbing og bass-spilling og jazz og Povel Ramel og Stockhom på 40-tallet. Togturen gikk unna i dag...


Hjemmelaget brokkolisuppe og svenske osteboller til middag. Det har blitt mange enkle middagsløsninger i høst, nå er planen å bli litt flinkere til å lage skikkelig middag. Med en brokkoli og en skvett fløte som måtte brukes opp var suppe en nærliggende løsning.


VM-billetter! En bunke billetter til Ski-vm i Falun i februar lå i postkassa i dag - noen skal på tur!
 
 

Vafler-overskudd fra i går - aldri feil. Og te, selvfølgelig. Siste rest av Selmas sagoblanding - da har jeg jo en unnskyldning for en tur til Karlstad, hvor jeg vet om en tebutikk som selger den...


Gleden ved å kunne iføre seg pingvinpysj og fluffy prikkete morgenkåpe etter en varm dusj og finne fin musikk på youtube - definitivt en av livets små gleder en hvilken som helst dag.

Ingen kommentarer: