mandag, november 24, 2014

God jul på Liseberg


Det er en måned til julaften i dag, jeg bare nevner det...

Jeg pleier å holde strengt igjen på det mste av juleting - pepperkaker, julemusikk, svibler og desslike - til det er advent. Det skal være litt spesielt med adventstida, og pepperkakene smaker ikke like godt i oktober. Men når jeg befant meg i Göteborg samme helg som julemarkedet på Liseberg åpnet, måtte jeg jo gjøre enkelte unntak...


Det store juletreet er synlig fra store deler av sentrum. Jeg var litt usikker på veien fra hotellet, men det var jo bare å lære av de vise menn og følge stjerna...


Vokste pariserhjulet? Krympet juletreet? Dagens leksjon i perspektiv.


En del julestemning, en del gotisk spøkelsesstemning. Litt for enhver smak.



De fleste lyseffektene er mye finere i virkeligheten enn de blir på bilde (særlig med mine fotografevner, tålmodighet og kamera), men det betyr jo ikke at man ikke prøver...


Til og med i rulletrappene var julepynten på plass.



Portalen inn til julenissens verksted.


Til nissen kommer man via en smal sti full av kriker og kroker (resten av året tror jeg den er køsystemet til elvestrykene) kantet med grantrær tunge av (kunst)snø. Det ser litt skrekkfilmaktig ut på bildet, men var faktisk ganske stemningsfullt.



Julebelyst bro #1
(med slott i bakgrunnen)


Julebelyst bro #2





Reinsdyr i mørke...


Det kunne jo vært hentet fra Skomakergata...


Juletreet fra nok en vinkel.


Lysene i Kaninlandet - småbarnsavdelingen på Liseberg - var av det fargerike slaget.


Det var mange markedsboder og mye å få kjøpt, men jeg holdt meg stort sett til det spiselige. En kopp gløgg, en kopp julchocklad - varm kakao med vanilje, kanel og safrankrydret krem - og litt julegodis å ta med hjem. Pepperkakefudge, for eksempel, og julefargede sukkertøysspiraler.


Og basun-pingvinen, da. De hadde en hel vegg med julepynt, men jeg tenkte at jeg fikk vise måtehold og nøye meg med én - det er jo ikke akkurat mangel på julepynt i heimen fra før. Da jeg fant denne karen ble valget enkelt.

-Så tjusig! Veldig julaktig, tycker jag, lo hun i kassa da jeg betalte. Og det er jo klart - intet sier vel jul som en pingvin med gullvinger og lilla skjerf. Den skal få selskap av jule-pingvinen jeg kjøpte i fjor på januarsalget i år- kanskje de får en ny kamerat neste år? Man skal jo samle på noe...

Ingen kommentarer: