søndag, november 23, 2014

Business og pleasure i Göteborg

Forrige uke var det klart for et av årets store jobb-høydepunkt - Mikromarc Brukermøte. I år hadde det byttet navn til Tr*ffpunkt Mikromarc (Jeg følger med i tiden, jeg forventer effektivitet og konferansenavn jålet til med spesialtegn i stedet for bokstaver...) og blitt internasjonale - det hele foregikk i Göteborg. Og når man først skal reise bort på seminar torsdag og fredag, er vel intet mer naturlig enn å gjøre en langhelg av det... 


Seminar-hotellet Clarion Post kunne skilte med tidenes mest upraktiske plassering av en tv. Veggen midt imot sengen, hvor det ville vært naturlig å plassere den, var forøvrig helt tom - det var ingen opplagt grunn til at det ikke kunne henges en tv der. (Og ja, det er James Bond...)


Göteborg by night - sett gjennom gulv-til-tak-vinduet i et mørkt hotellrom.




Selvfølgelig må et hotell i en gammel posthall ha en flatklemt postbil på veggen. Som den observante leser selvfølgelig har lagt merke til er bilen norsk, og kunstneren som fikk idéen om å sende den gjennom valsen fikk visstnok 700 000 for den. Grei vrakpant, det...


Begge hotellene jeg bodde på fylte det viktige vannkoker-på-rommet-kravet. First Hotel G hadde den største (men ikke tilgjengelige kontakter annet enn ved nattbordet. Jeg lurer veldig på hvor de egentlig har tenkt at man skal bruke strykejernet som også var tilgjengelig), samt fine, grønne kopper. Te-utvalget var som vanlig ikke så mye å skryte av noen av stedene, men det finnes det heldigvis enkle løsninger på,,,

Drivhuset i Trägårdsföreningen. Neste gang skal jeg ta turen inn også...


Julemarkedet i Liseberg åpnet samme helg - en tur innom der måtte man jo, for en dose lys, gløgg og julestemning. En kveld ble også viet Göteborgsoperaen og Kristina från Duvemåla - oppsetningen fra Svenska Teatrern i Helsinki i 2012 går der for tiden. Like flott som sist, Men barnefamilien som satt rett bak meg og gjennom hele forestillingen vekslet mellom å knitre med godtepapir og løpende og uten antydning til diskresjon (hviske? Hva er det?) forklare ungene det som skjedde på scenen kunne jeg godt vært foruten...



Ingen kommentarer: