mandag, august 04, 2014

De drikker te i Frankrike også...



Jada, jada, selvfølgelig hadde jeg med meg te hjem fra Paris... Ikke minst besøkte vi Paris' eldste tehus - Mariage Freres, grunnlagt i 1854.  To fine svarte bokser derfra fikk plass i kofferten: Bolero - A refreshing blend with the aroma of Mediterranean fruit.og Pleine lune - svart te med mandel og sweet spices. En boks Russian Earl Grey ble det også, jeg er svak for de metallboksene. Og når man kommer over honning-og-banan-te (rooibus) må man jo bare prøve... Den siste er grønn te med mango og lichi - jeg kjøpte den i London i fjor, og den var så god at jeg trengte en ny ladning.


Litt ost ble det også plass til, selv om jeg ikke er innehaver av den dristigste gane akkurat der.



Dessuten er det alltid gøy å finne ting i krydderhyllene - blå valmuefrø, fiskebuljong-pulver og en persille-, hvitløk og shallotløk-blanding.

Som vanlig testet jeg te-serveringen de fleste stedene vi spiste, med litt varierende resultat. Vinneren må jo være den lille fortauskafeen langt utenfor turistløpa - som den selvfølgeligste ting i verden var standardteen deres Kusmi-te. Et stykke unna Yellow Label-skvipet...

1 kommentar:

trine sa...

Ikke veldig forundret over at det ramlet litt te ned i kofferten ;)