mandag, juli 14, 2014

Vive la France!

Ettersom det er 14. juli og jeg sitter og ser på Tour de France, kan det vel ikke passe bedre å bryte blogg-stillheten med en rapport fra årets ferietur - den gikk nemlig til Paris. Reisefølget og jeg leide en 1-romsleilighet og hadde en uke på oss til gjøre byen. Vi starter med de obligatoriske landemerke-bildene...


Der Bastille-festningen, så sentral for dagen, en gang lå, logger det nå et morderne operahus. Mye bedre prioritering, spør dere meg (men ta en tur ned på metro-stasjonen rett under for en idé om hvor murene gikk). Selvfølgelig var vi der en kveld, og hva passer vel bedre i Paris enn La Bohéme, som foregår rett på den andre siden av Seinen. En mye mer tradisjonell oppsetning enn Herheim-versjonen jeg er så begeistret for, men La Bohéme er alltid nydelig.
 


Selvfølgelig - Eiffel-tårnet. Uansett  hvor mange bilder jeg har av det fra før av, nedenfra og ovenfra og fra alle kanter, må jeg ta et par til.


Triumfbuen, om noen skulle være i tvil. Selvfølgelig ble det shopping på  Champs-Elysées (noe som høres mye mer fancy ut enn å si at vi handlet på salg på Marks & Spencer (primært undertøy) og Monoprix...).


Notre Dame. Her har jeg også vært før, så vi nøyde oss med å beundre det fra utsiden.


Grand Palais. Se nøye på inngangspartiet midt på, der er det rare ting på gang...
 

Louvre. Heller ikke her gikk vi inn - men vi fant til vår store glede igjen kafeen hvor vi spiste så god løksuppe sist. Det er jo også fransk kultur.

Ingen kommentarer: