søndag, juli 27, 2014

Balkongidyll

Jeg har en liten balkong på knapt to kvadratmeter - ikke mye, men nok til å klemme inn et bord og et par stoler. Den er sydvendt, hvilket betyr mye sol og vanligvis er en god ting. I de siste ukers tropevarme, har det imidlertid blitt litt for mye av det gode...


Når termometeret nærmer seg 50-graders-merket i solsteiken, er det begrenset hvor lenge man orker å oppholde seg der. Planen om å sitte der i timesvis og lese utgikk fort, i stedet har jeg satt ny rekord i hvor mange blomster og planter jeg kan få plass til. (Jada, jeg vet jeg har skitne vinduer. Vindusvask er heller ikke en aktivitet som frister i hetebølgen...)


Årets nyinnkjøp - en tre-etasjes hjørnepidestall. Befolket med (ovenfra og ned) pasjonsblomst, roser, spansk margeritt og solsikker.


Pasjonsblomst.

En gang tidlig i vår kjøpte jeg som vanlig en tre-pakning med primula. Som vanlig strøk to av dem med ganske fort, men den siste klarte jeg så vidt det var å holde liv i. Da jeg plantet i kassene satte jeg den ut der - og plutselig blomstret den igjen.

  

I de to kassene blomstrer også nelliker i flere farger, og urter av ymse slag. Samt en rapidsalat, mest til glede for marsvinet.

En stor lavendelplante gjør også nytte som dørstopper.
 
  

Jeg fikk til og med en sommergjest - en liten marihøne slo seg til i flere dager, i planten jeg nettopp hadde prøvd å rense for bladlus. Tilfeldig? Neppe...
 


 På kveldstid, når solen begynner å trekke seg tilbake, er det tid for å trekke ut med bok, nøtter og kald drikke.

 
Hjemmelaget iste med mynte (fra verandakassen) og fersken (fra bok), etter oppskrift fra Domestic sluttery, for eksempel.

I morgen er det tilbake på jobb, men flere kvelder på balkongen skal jeg nok få tid til likevel...






Ingen kommentarer: