onsdag, mai 28, 2014

Skål for oss!

Dette diktet henger over pulten min på jobb.  Jeg er glad i Frognerparken, jeg er glad i André Bjerke. Forleden fikk jeg det for meg at jeg skulle sjekke hvilken dato fru Mathia var født- jeg hadde fått det for meg at det var på 15. mai, St. Hallvards dag og Oslo-dagen. Jeg tok feil - hun og jeg deler faktisk bursdag. Så i dag fyller fruen 277 år, jeg fyller noen færre... 

Egentlig burde man jo ta en kveldstur til hovedgården og ta del i feiringen...

Frognerparkens hemmelighet

For gjenferd flest var jordelivstiden hård,
de går igjen med dystre eftertanker.
Det gjelder ikke Bernt og Mathia Anker,
som sam-spøker på Frogner hovedgård.

Det er ved blåsal-vinduet de står
en natt i mai med hvert sitt glass. Da vanker
det vin fra sekelsgamle drueranker.
Da feirer de at fruen fyller år.

"Til lykke, Mathia!" sier Bernt beveget.
"Din skål!" ... "To hundre fyller jeg inatt, ja.
Jeg føler meg så ung, Bernt!"hvisker Mathia.

Bernt peker: "Se vår park! Det elskes meget
i den, du! Vet du hvorfor, lille venn?"
"Ja, kjære: det er vi som går igjen..."

Ingen kommentarer: