tirsdag, mai 06, 2014

MGP - Semifinale #1

Jepp, vi er der igjen - i kveld er det tid for den første semifinalen i årets Melodi Grand Prix. Tradisjonen tro har jeg gjort meg kjent med alle bidragene med hjelp av de svenske førprogrammene, og presenterer min objektive, seriøse og faglig velbegrunnede vurdering av dem. Alternativt bare fjaser jeg i vei som vanlig...

Armenia er visstnok blant favorittene i år. Det er noe litt uforløst over den, strykerne vil og vil og de prøver så hardt, men de kommer aldri helt fram.

Latvias bidrag heter Cake to bake...  Han er jo så søøøt - langt hår, stort skjerf, gitar og naivistisk gladlåt. Litt corny, men på en positiv måte - med fare for sukkeroverdose...

Estland stiller med musikalsangerinne - da må man vel kunne håpe at hun kan synge rent. På promovideoen har de lagt metallisk lyd på stemmen hennes, så det er ikke så lett å gjette hvordan det vil høres ut på scenen.

Sveriges bidrag er den jeg har hørt flest ganger, jeg fulgte med på de svenske delfinalene i vinter. Tror de kan havne høyt (igjen...), sangen fenger ved første høring og hun har flott stemme.

Det blir nok ikke noen gjentagelse av fjorårets kjærlighetsaffære med Island. Men den var jo faktisk ganske morsom - med et budskap, og det er mer enn man kan si om en del MGP-låter. Spent på sceneshowet deres.


Lukk øynene og det er noe Celine Dion'sk over stemmen til Albanias deltager - men hun har tydeligvis adskillig mer temperament. Sinna-sang.


Russlands tvillinger kan det bli interessant å høre live uten så mange lag med stemme-miksing. Mistenker at det ikke nødvendigvis blir så vakkert... Selve låta har vel vært med i MGP noen ganger før...

Azerbadjans bidrag er kanskje på engelsk, tror jeg - relativt heftig aksent. Men synge kan hun jo. Den mangler et crescendo et sted.

Ukraina stiller med en talent-tv-show-deltaker og en sang som heter Tick Tock - jeg kan da ikke være den eneste som får heftige Cape-assosiasjoner...? Men dette er hakket bedre.

Belgia har en mann med stor stemme og en litt dramatisk ballade - vi vet jo alle hva det gjør med meg vanligvis. Men teksten blir litt i overkant - Mother, you are my guiding light... - og mannen selv litt for framtredende mammadalt...

Moldova stiller med svart messe-video og en sanger som vil mye, men ikke når helt fram - den blir sittende fast et sted rett før forløsningen.

Maybe you and I are different from the sky, funderer San Marino. Kanskje hun skulle fundert litt på uttalen sin også...

Hvis Potugal hadde sendt en sangerinne som faktisk kunne synge, ville det hvertfall hjulpet litt. De beholder nok vært-med-flest-ganger-uten-å-vinne-kronen. Flaggdans og kroppsmalt trommeslager hjelper ikke...

Nederland stiller med country. Mumlere uten refreng eller dynamikk i sangen.
Altså, det er ingen dårlig sang i den store sammenheng, men det er ingen MGP-låt.


Ooh, Montenegro, nå snakker vi! Balkanballade med svepende strykere, svulstig refreng og et språk jeg ikke skjønner bæret av. Me like!

Ungarn stiller med en sang om barnemishandling - det var jo muntert... Ikke helt rette forum, kanskje? Det høres like trist ut også. Tror dette blir koke-te-pause - om ikke annet for å holde MGP-stemningen oppe.


Latvia, Sverige og Montenegro er mine favoritter før avspark, men det er jo ikke alltid promovideoene har så mye men den faktiske framføringen å gjøre,,,



Ingen kommentarer: