mandag, mai 12, 2014

Fugl Fønix

Jeg kommer sent til etterfesten, men det ble altså seier til Østerrike og Conchita Wurst lørdag kveld. Lykken og gleden var stor i sofaen, og det var ikke bare på skjermen at det rant en og annen tåre.


Men, naiv som jeg er, ble jeg både overrasket og oppgitt over hva som kom av reaksjoner. ikke at jeg trodde alle skulle juble og synes dette var et strålende resultat, men det kom mye rart også fra folk jeg trodde bedre om (og da snakker jeg ikke VG og deres famøse og nå PFU-meldte leder i dag. At det er mulig å være så fullstendig uten antenner?).  

-Jeg er åpen for det meste jeg altså, homofile og lesbiske og transseksuelle og hva det måtte være, men dette... (eksempel fra virkeligheten) For det første, i det du begynner en setning med en variant av Jeg er ikke [homofob/rasist/hvadetmåttevære], men... er du solid ute å kjøre og bør slutte å prate umiddelbart. For det andre er "dette" noe så dagligdags som en dragqueen - Norge sendte et par av dem til Grand Prix allerede i 1986. Det de fleste ser ut til å ha problemer med er ikke at det er en mann i kjole, men at han tar på seg kjolen uten å barbere av seg skjegget, og en sånn blanding av kjønnsuttrykk er visst skumle saker...

Festlige er også de som furter om at Conchita "ikke er en verdig vinner, fordi det var andre ting enn melodien som gjorde at folk stemte". Eh, hallo? Har dere sett på MGP før? Tror dere Polen fikk flest norske telefonstemmer (hvor tragisk er ikke det?) på grunn av den fantastiske musikalske kvaliteten? Lordi vant fordi Europa plutselig fant ut at alle elsket finsk hardrock?

Lørdag kveld ble en seier for mangfold og toleranse - ære være Conchita Wurst og andre som går foran og baner vei!

Ingen kommentarer: