tirsdag, desember 10, 2013

Førjulspause i Helsinki

Det har vært travelt de siste ukene. Hjemme-en-ettermiddag-i-uka-travelt. Korøvelser og -opptredener, barnedåp og -bursdag, en konsert her, et teaterstykke der... Stort sett lystbetont og selvvalgt og gøy, men det blir ikke så mye tid til overs. da må noe vike. Blogging, for eksempel. Og husarbeid. Det er aldri så rotete hjemme som når jeg er mye borte.

 En langhelg i Helsinki har det også blitt tid til - aldri et år uten... Tidligere turer har vært hhv sommerferie, påske/finskspråklig musikal og pinse/svenskspråklig musikal, årets ble førjul/italiensk opera. En tradisjonell oppsetning av Puccinis Turandot  (den med Nessun Dorma. Det må nok sies at jeg har hørt akkurat den framført bedre) i finnenes flotte, moderne operahus hvor budsjettet åpenbart ikke holdt til behagelige stoler...

Fordi jeg har vært der flere ganger før og gjort unna den obligatoriske sightseeing-biten, og fordi dette var en handle-julegaver-se-opera-og-spise-og-kose-seg-tur, ble det ikke tatt så mange bilder, men noen blir det jo alltid.


Du vet du er i Finland når tannglassene på badet er Aalto-design. (Muligens vet du også da at hotellet ditt ikke er byens billigste. Radisson Blu Kamppi - anbefales.)


Juleutstilling på Sokos - sett ovenfra. Hvorfor sleden i tillegg til alle pakkene rant over pastellfargede cupcakes er uklart.


Helsinkis flotte domkirke hadde fått juletreet på plass. Jeg hadde et håp om å få se den snøkledt, men vinteren hadde ikke kommet så langt.


En viktig Helsinki-tradisjon er kake (evnt is) på kafé Fazer. Sjokolade og pasjonsfrukt viste seg å være et godt valg.


Dessuten fantes det Fazer-sjokoladekalender. Planen om å ikke ha kalender i år utgikk umiddelbart.


Forøvrig er ryktene om at jeg kjøpte mye sjokolade betydelig overdrevet. De hvite pakkene er nemlig ikke sjokolade - det er mintsjokoladekjeks. Jeg føler fortsatt egentlig at fire pakker var litt lite... 

(Om noen skulle lure - selvfølgelig kjøpte jeg te også. Og en bok.)

Ingen kommentarer: