mandag, november 11, 2013

Lunsjbrød

Til tross for at jeg står opp ugudelig tidlig (seriøst, 05.00 er ikke morgen, det er natt. Særlig i den mørke årstiden vi er inne i nå.), smører jeg faktisk matpakke hver morgen. Mat må man ha, kantina er ikke så spennende (eller så billig) at det frister som annet enn nødløsning en gang i blant og matpakker er triste nok om den ikke skal være fra kvelden før i tillegg (det fordrer jo dessuten at jeg faktisk er hjemme og får smurt den på kveldstid, og det er slett ikke alltid). Dermed står jeg hver morgen før fuglene fiser og legger brødskiver i matboks (jeg tilhører de bortskjemte som fikk ferdig laget matpakke (dog uten hjerteegg og salamiblomster) til jeg var ferdig på videregående. En følge av det er at jeg er ute av stand til å lage en holdbar matpapirpakke...).

 Noen ganger ryker morgentidsplanen. Det kan skyldes at jeg sover litt for lenge, men strengt tatt skyldes det oftere at jeg står foran klesskapet mens både frustrasjonen og haugen med prøvede og forkastede klær vokser, evnt at boka som ligger på badet er litt for fengende. Det er da det gjelder å ha alternativet klart. Med jevne mellomrom baker jeg brød (vanlig grov gjærdeig) fylt med pølse, bacon, sopp, brie, gulost - kort sagt det jeg måtte ha for hånden - og fryser i passe lunsj-porsjoner. Rett fra fryseren og i veska om morgenen, ett minutt i microen ved lunsjtid og voilá - ikke bare får jeg god og varm lunsj, hele pauserommet dufter av nybakt brød og jeg framstår som den perfekte husmor.


Latkvinnesutgaven - en enkel sirkel som deles etter steking. Er jeg i det avanserte hjørnet ruller jeg horn istedet.


Lunsj!

Ingen kommentarer: