tirsdag, oktober 08, 2013

En gang korist...


Skolekor, TenSing, blandakor, damekor - jeg har mange års erfaring som korsanger. De siste årene har det mest blitt synging i dusjen (og i vaskekjelleren - fantastisk akustikk), men sist tirsdag satte jeg for første gang på 6 år mine ben på en korøvelse igjen. I operaen, intet mindre. De har dratt igang et publikumskor, uten opptaks- og kompetansekrav, blott til lyst. Alt vi skal synge i høst er i varierende grad knyttet opp til det operaen spiller i høst - furiekoret fra Orfeus og Evrydike, for eksempel. Både Puccini, Wagner og Offenbach står også på planen, så her får prestasjonsangsten blomstre fritt... På hver øvelse kommer det også besøkende som gir innblikk i operaens indre liv, første besøk kom fra kostymeavdelingen. Både min indre korist og min nysgjerrighet knyttet til alt som skjer bak scenen får med andre ord sitt - hva mer kan man ønske seg? Igjen tyder mye på at det blir en fin høst...

2 kommentarer:

Malin sa...

Oj, det høres utrolig spennende ut. Er det noen påmeldingsfrist (fant ingen info om det på Operans side), eller begrensning for hvor mange som kan melde seg på? Kanskje jeg skulle begynne på det, jeg også? Savner å synge i kor, hadde det sinnsykt kult på Tensing i ungdomstida.

HildeSol sa...

Det spørs vel om toget er gått for i høst, men det går jo an å ringe operaen og spørre. Hvis ikke får du melde deg på til våren :)