tirsdag, september 03, 2013

Veggpryd #6

På soverommets vegger samles ymse jeg gjerne vil ha oppe, men som ikke nødvendigvis hører hjemme i stuen...

Regnbuefredsflagget er kjøpt i Firenze for noen år siden. Vi kjørte rundt på den italienske landsbygda og selv i de minste fire-hus-og-en-kirke-i-et-veikryss-landsbyene kunne du være sikker på at minst ett hus hadde et sånt flagg hengende i vinduet.

De små blomsterbildene har jeg brodert selv, den sommeren jeg var student og hadde sommerjobb i en liten glass- og gave-butikk. Den dagen jeg begynte å jobbe kom hetebølgen og alle dro på stranden i stedet for på shopping. Jeg satt ensom bak disken og broderte -godt jeg ikke hadde provisjonsbasert lønn...


I følge notatet på baksiden er dette bildet brodert av en 8 år gammel gutt. Kjøpt på loppemarked da jeg var liten. Hvorfor jeg falt sånn for det skal være usagt, strengt tatt har jeg aldri likt hester...


Mer dyrerelatert loppemarkedkunst innkjøpt i ung alder.


Dette er meg! Eller, dette er en alternativ versjon av meg der jeg har klassisk pene trekk i stedet for oppstoppernesen og haken jeg egentlig har. I make you a beautiful princess, sa den pågående tegneren på markedet i Moskva og ga meg helt nye ansiktstrekk (det kan jo bare ha vært en unnskyldning for at han ikke var så flink til å tegne likheter...). Prisen han forlangte for "kunstverket" var selvfølgelig før pruting, men det har jeg aldri vært så god på. Dessuten, selv om han antagelig fikk mer av meg enn han tjente på en middels uke var det en ubetydelig sum for meg - jeg betalte mer for rammen - og han hadde sikkert familie og barn å forsørge. Morsomt reiseminne å ha - og håret, brillene og skjerfet likner ihvertfall...

Ingen kommentarer: