torsdag, august 29, 2013

Ut av skapet

Jeg gjennomførte nylig en større rydding i i klesskapene (LilleVille (5): Tante, hvorfor har du så mange klesskap? Jeg: Fordi jeg har så mye klær... LV: *tenker* Men... man ha så mye klær?), som ledd i en pågående mindre ommøblering av soverommet (en følge av tidligere nevnte loftsrydding). Underveis begynte jeg å tenke på kleshengere - hvor kommer de egentlig fra? (Velkommen til filosofihjørnet, den blonde avdelingen). En del har jeg jo kjøpt selv, de billige, kjedelige plastversjonene fra Ikea og Åhlens, men en del tok jeg med meg hjemmefra da jeg flyttet ut, og der er det mye gammelt kvalitetsreklame/tyvegods...



Nå er de slukt av en annen billigkjede, men en gang het de Adelsten Jensen og drev med barnekonfeksjon. Gunnar Øye følger med i tiden og utviklingen og har kommet seg på nett, mens Brødrene Melbye er sporløst forsvunnet fra Lilletorget og andre steder, og Brødrene Dobloug i følge wikipedia stengte dørene i 1986. UDIS er det umulig å finne ut noe om, alle forsøk på google-søk leder bare til Utlendingsdirektoratet...


Utenlandsavdelingen! Jeg er tydeligvis ikke den første i familien med sans for å shoppe i Sverige (jeg mistenker min gamle grandtante, hun var en dame med stil og fulle klesskap. Samt irriterende små føtter - hun etterlot seg et hav av lekre sko som vare fire nummer for små...)). Hotel Excelsior i Göteborg ble lagt ned og bygget om til leiligheter for noen år siden, da vil de sikkert ikke ha tilbake den stjålne hengeren... Palace Hotell er fortsatt oppegående, mens Fröjds herrkläder på Stureplan bare er ett minne blott.


Neste helg er det igjen min tur til å innta svenske hotell og klesbutikker, men jeg tror jeg klarer meg med de hengerne jeg har...




Ingen kommentarer: