torsdag, august 01, 2013

Afternoon tea hos Fortnum & Mason

Det var jo aldri noen tvil. To te- og kakeglade luksusdyr på ferie i London - selvfølgelig måtte det bli en skikkelig tradisjonell britisk afternoon tea i standsmessige omgivelser. Førsteønsket var Ritz Hotel, men da vi skulle bestille bord der var det fullt. I stedet bestilte vi på Fortnum & Mason. Varehuset har holdt til på Piccadilly siden 1707 og har servert afternoon tea siden 1926. Tesalongen i toppetasjen ble renovert i fjor, og gjenåpningen ble fortatt av dronningen, med både Camilla, hertuginnen av Cornwall og Kate, hertuginnen av Cambridge, tilstede. Navnet ble også endret, fra St. James' restaurant til Diamond Jubilee Tea Salon.

Relativt fasjonabelt, med andre ord. At stedet også har kleskode, burde jo ikke komme som noen overraskelse. I mailen som kom da bordbestilling var sendt, sto følgende å lese: 

Please note we require both sexes lean toward elegance. Gentlemen are requested to wear long trousers and covered shoes. Smart jeans and trainers are acceptable. We request guests not wear sports apparel.

Lean towards elegance må være den beste kleskodeformuleringen jeg har vært borti... Vi ville nok stilt i kjole uansett, det er noe med å kle seg etter omgivelsene. Andre så det visst ikke på samme måte, viste det seg. Vi kom, vi henvendte oss til damene som sto bak en liten disk rett ved siden av taffelpianisten (but of course) og ble henvist til en elegant liten sofa for å vente på å bli fulgt til bordet. Mens vi satt der kom det et amerikansk følge hvor begge mennene gikk i shorts. Ut fra hva jeg fikk med meg av ord, ansiktsuttrykk og kroppsspråk hadde de bestilt bord, men det hjalp ikke når de ikke hadde fulgt kleskoden.

Vi ble derimot, velkledde som vi var, ledet over myke tepper i et lyst og luftig rom holdt i mintgrønt og grått til et pent dekket bord. Vi ble tildelt en av de mest omfattende og detaljerte temenyer jeg har sett og led valgets kval en god stund. En avgjørelse ble endelig fattet, og teen - i porselenskanne med tesil i sølv - sto snart på bordet. Det gjorde også det tradisjonelle etasjefatet, med fingersandwicher (agurk, kylling, laks mm) nederst, scones i midten og et imponerende utvalg lekre små kaker øverst. Er mini-etasjefat med syltetøy, lemon curd og clotted cream dukket også opp, og så var det bare å hugge inn (på en dannet og ladylike måte, selvfølgelig).

Omgivelsene tatt i betraktning burde det vel knapt være nødvendig å nevne at både te og mat var utsøkt og servicen upåklagelig. Så snart et fat var tømt, var de på pletten og lurte på om vi ønsket påfyll. Da vi hadde spist alt vi orket og litt til, samt kommet oss gjennom to kanner te hver, kom servitøren og lurte på om vi ikke ville prøve noe fra kakedisken også? Egentlig var jeg allerede mer enn mett nok, men da hun ramset opp alle fristelsene de hadde å by på, fant jeg ut at én liten kake til skulle jeg vel klare... Jeg fikk et av de største kakestykkene jeg har sett...

Til slutt var fat og kanner tomme og regningen betalt, og vi tok turen ned i butikkens første etasje, hvor teutsalget var. Utvalget er så stort at det var vanskelig å bestemme seg, men etter mye vandring mellom hyllene endte jeg opp med tre slag.


Royal Blend og Queen Anne er begge svart te i blandinger som  er spesielt utviklet for Fortnum & Mason. Metallboksen i midten (fordi jeg ville ha en boks derfra også...) inneholder svart te med jordbær.

I den nokså eksklusive matavdelingen i underetasjen nøyde vi oss med å se - og le litt av at de hadde Gudbransdalsost i det eksotiske hjørnet av ostedisken. At det sto "Ekte gjetost" på skiltet er jo en annen sak... De har også egen hamper-avdeling - ferdigfylte piknik-kurver i ymse størrelser og prisklasser. Lenger opp i etasjene selges servise og bestikk, klær, smykker og annet, det aller meste et stykke utenfor feriebudsjettet mitt. men skal jeg noen gang på Ascot, vet jeg hvor jeg få tak i en hatt.


Det ble jo kjøpt litt annen te også i løpet av ferien. Solbær og rabarbra, hvit te med bringebær og grønn te med mango og lychee-frukt.


Whittard har flere tebutikker rundt i London. Vi var i den som ligger i Covent Garden og ble imponert både over butikken og de som jobbet der - kunnskapsrike, entusiastiske og hjelpsomme. Det ble to pakker der også - Chocolate Chai, som jeg nok skal prøve å lage chai latte med når høstmørket senker seg, og English Rose (valgt delvis på grunn av navnet...), svart te med frukt og roseblader.

Jeg har allerede prøvd meg på å lage både scones og lemon curd hjemme - spørs om det ikke blir noen runder med engelsk-inspirert afternoon tea i heimen i høst...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Av, for en rapport! Takk!

Sulvis

HildeSol sa...

Du får legge turen dit neste gang - tror du hadde funnet deg til rette ;)