mandag, juli 22, 2013

Sørlandsidyll

Fem timer på en varm buss en fredag ettermiddag høres egentlig ikke veldig fristende ut. Men når bussen går til Sørlandet, hvor det venter godt selskap, opera og knall sommervær, fyller man veska med frosne vannflasker og lar det stå til... 


Etter å ha tilbragt en kveld og en morgen på en veranda i Kristiansand (natta ble tilbragt innendørs, om noen skulle lure), satte vi lørdag formiddag kursen mot Grimstad, hvor vi gjorde vårt beste for å få oversikt over byen shopping- og spisetilbud. Gågatene, Oddensenteret, Smak og behag, Apotekergaarden, softis og jordbær. Det er et hardt liv, men noen må jo... 


Vi ruslet langs bryggene, nøt været og sommeren og så på store og små båter - med og uten utbrettbare stupebrett - og brennmaneter, samt en båthund som var overlykkelig over å få komme i land og hilse på et tre.. 


Jeg pådro meg et skjørt og et par sandaler underveis. Sånt skjer...
Da vi var (over)mette og ferdigshoppet var det tid for helgens egentlige mål - Fjæreheia Amfi og Carmen. Etter 15-20 min vandring gjennom skogen, med brattere bakker enn vi helt var forberedt på, kom vi hit:


Imponerende anlegg! Og finnes det en bedre ramme for Carmen?

Forestillingen som framførtes var en barbert utgave - halvannen time uten pause. Jeg synes nok den ble litt for barbert - ikke minst savnet jeg Toreador-marsjen i siste akt. Men det som var, var bra -og i spennende ny nynorsk tolkning ved Edvard Hoem. Hadde jeg bodd litt nærmere, ville det nok blitt en tur til Kilden i høst for å få med meg fullversjonen.

Etter nok en rolig veranda-frokost søndag ble det nydelig salat med generøse mengder reker og varmrøkt laks på Pieder Ro på brygga i Kristiansand. Bussturen hjem ble lang og varm - at en sportsbil i flammer gjorde den en time lenger enn forventet gjorde jo ikke ting bedre - men såpass får man jo ofre for en sånn helg. Og jeg har fortsatt en ferieuke igjen...

2 kommentarer:

trine sa...

Takk for storfint besøk, sene kvelder, skravling, god mat og trivelige timer! :)

HildeSol sa...

Selv takk - vi får gjenta det ved en passende anledning :)