onsdag, juli 17, 2013

Kall meg en krakk...


 Da jeg flyttet inn for to år siden, sto det en gammel krakk igjen etter de forrige beboerne. Tilsynelatende ikke stort å spare på, men den passet akkurat inn i en liten krok i gangen, og en krakk i gangen er jo kjekt å ha. Jeg kan jo trekke den om, tenkte jeg optimistisk, parkerte vesken der og gjorde ikke noe mer med det.

Et år gikk.

I fjor sommer, da ferien var grå og våt og innelivet var det mest fristende, fikk jeg en idé - jeg kunne sy et lappe-trekk til krakken av reste-stoff. Skaprydding og møbeloppgradering på en gang. Genialt.

Som sagt, så gjort. En stund. Jeg er nemlig mye bedre på å starte prosjekter enn å fullføre dem. Men ved påsketider var det nesten ferdig. "Møbelstifter" ble notert på ting-jeg-ikke-får-kjøpt-i-matbutikken-listen, og forrige uke (det er jo viktig å tenke nøye over alle eventuelle innkjøp for man gjennomfører dem. Alternativt er jeg bare treg.) kom de faktisk i hus, etter en samtale med en Jernia-ansatt om møbelstifter og møbelknotter og forskjellen på disse.

 I dag, i et anfall av energi og skaperlyst, var det tid for den store finalen. Trekket ble påsydd de mørkeblå kantene - dets fordi det var litt for lite, dels fordi det var et mer solid stoff og dermed bedre å feste i, og så var det hammer time! (unnskyld. Jeg måtte bare. Det var tross alt en hammer involvert...)


Skråskjærte hjørner (som med fordel kunne vært kuttet enda mer) gjorde ting enklere. Ting ble enda enklere da jeg innså at jeg kunne skru av beina og bare forholde meg til setet...


Voilà!
Jeg er skamløst fornøyd med resultatet - at det tok to år, at hjørnene er klumpete, noen av sømmene skjeve og halvparten av stiftene på undersiden enda skjevere, legger ingen demper på noe som helst. Nå staser jeg på at det daglige synet skal gi inspirasjon til å fullføre flere påbegynte prosjekt - eller begynne på enda flere...

 

Og siden jeg har hatt en usedvanlig effektiv dag og er i skrytehumør, kan jeg også opplyse om at jeg, inspirert av den britiske ferien, har laget lemon curd og bakt scones til lunsj, samt laget marengs (tilsatt peppermyntedråper og grønn konditorfarge) av eggehvitene som ble til overs. Tenk alt jeg kunne gjort hvis jeg var så produktiv hver dag. Skrekk og gru...

2 kommentarer:

trine sa...

Bøyer meg i støvet!

HildeSol sa...

Du er imponert over hvor lang tid det går an å bruke, ja? ;)