torsdag, mai 16, 2013

MGP - semifinale 2

Ny semifinale - jeg er klar! Heia Margaret!


Latvia - Lille venn, hvem tok fra deg kalenderen din og lurte deg til å tro at dette på noen måte var akseptabelt i 2013? En fet nolla, som Thomas Lundin (hvis ESC-vurderinger er dypt savnet i år) ville sagt...

San Marino har en deilig dramatisk italiensk ballade - dette kan jeg like. Hvertfall fram til hun økte rytmen... Hun synger visstnok at alle kvinner er prinsesser - jeg vil helst slippe akkurat det...

Makedonia hadde meg nesten overbevist en liten stund, han er nerdesøt og synger ganske bra - så dukket bestemor opp. To helt forskjellige konsepter i samme sang funker sjelden.

Azerbajdsjan er egentlig ikke så verst, hvis man ser bort fra den litt alternative engelskuttalen hans. Synge kan han også, ikke er han ubehagelig å hvile øynene på heller. En sikker finaleplass *orakelet har talt*

Eh... og hva var Finlands greie i år? Dette er mer underholdningspakke enn låt - tenk sang/video-symbiosen til Aqua o.l. på 90-tallet. Med et skikkelig sceneshow og glimt i øyet kan det bli litt morsomt, uten blir det veldig platt og pinlig.

Malta, som av en eller annen grunn gir assosiasjoner til en mobil-reklame, både videoen og sangen (bortsett fra at de ikke har mobiler...) Singer/songwriter-stil, gjør seg nok mer på nascspiel enn på en stor ESC-scene.

Bulgaria - folkemusikk (mulig den har bulgarske røtter, jeg får indiske følelser) møter fotballsang, med noe sekkepipeliknende, mye trommer og aaaa-ing. Den trommesoloen er definitivt for lang.

Island er min favoritt så langt i år. Fin ballade, fin stemme, nynnevennlig refreng - og han synger på islandsk. Men hvorfor bader ham med klærne på...? *tror jeg gikk glipp av noe*

Alcohol is free, synger Hellas - i et forsøk på å lokke til seg flere turister? Masete uptempo, men det store spørsmålet er jo om gutta stiller i matchende kilter på scenen også?

Interessant kjolevalg på Israel. Litt typisk ESC-ballade - ikke ueffen, men heller ikke veldig original.

Armenia synger om å redde verden, med en sang som består av slagord og gitarer, litt mumlende uttale og en fancy sort/hvit video.

Hva Ungarn synger om aner jeg ikke - de gjør det på ungarsk. Ut fra den animerte videoen kan den også handle om å redde verden, eller kjærlighet (sannsynligheten er jo stor...) - eller noe helt annet. Litt ensformig låt.

 Norge har store muligheter i år, i følge de som forstår seg på sånt - på den annen side synes jeg noen  hevder det hvert år... Ikke helt min tekopp, men det er da ingen hindring for store mengder patriotisk entusiasme. Vi kommer neppe sist i år, så påståelig kan jeg driste meg til å være.

 Albania rocker - pyro, headbanging, gitarsoloer og det hele, men likevel ganske melodiøst.

Georgia stiller med en klassisk duett-ballade - det store spørsmålet er om de klarer å holde alle tonene når de synger live.

Sveits har fire melodilinjer som går på repeat - kjeeedeliiig. Hjelper ikke med en 94-åring på kontrabass.

Romania stiller med en kontratenor! Dristig valg - som kunne godt så mye bedre om han hadde fått en låt som faktisk passet ham. Dessverre er den aldeles grusom.

Ikke et veldig sterkt felt musikalsk, men jeg ser fram til mange underholdende opptredener. Norge, Island og Azerbajdsjan til finale, ellers er noe alvorlig galt...

Ingen kommentarer: