tirsdag, mai 14, 2013

MGP - semifinale 1

MGP-uka er i gang - til frustrasjon og lidelse for noen (et tips til dere: slå av tven eller skift kanal...), til glede, underholdning og spydigheter i fri dressur hos andre. Jeg går kveldens semifinale i møte med stor entusiasme, twitter i beredskap og veltøyd sarkasme-muskel. Men først - min kyndige og velbegrunnede vurdering av dagens deltagere.

Østerrike har en amerikansk sangerinne, da er i det minste uttalen upåklagelig. Balanserer på den tynne synge-rent-linjen og vingler litt på begge sider. Lekkert hår, da.

Estland synger på estisk, det liker jeg. Det gjorde de forresten i fjor også, jeg minnes jo med glede mannen med kula... Hvit nattkjole, typisk MGP-ballade, faktisk minner den mistenkelig mye om en sang på en av MGP-kassettene mine circa 1990.

Slovenia har lett epilepsifremkallende lyskastere og en kjole som er såpass kort og trang at hun ikke bør bevege seg så mye (til gjengjeld er ermene enorme). Hun synger helt greit, men låta er vel knabbet fra et dansegulv da jeg var tenåring på 90-tallet..

Kroatia stiller med flerstemt mannsssang.Fine harmonier og matchende dresser, men ørlite ensformig sirupspreg.

Danmark er storfavoritt, påstås det.Den har helt klart noe, med fløyte og trommer og fengende melodilinjer. Synes det skorter litt på diksjonen, men det er jo en danske som synger engelsk...
 
Russland har også blitt innhentet av "MGP som dumpingplass for tidligere talentshow-deltagere"-trenden. Hun har jo stemme - og modulasjon, et viktig MGP-poeng. Tror denne kan komme høyt.

Ukraina har en hvit enhjørning med gullman  og glitrende sommerfugl-alver i videoen, og hun flyter rundt i en boble med diamanter. Låta? Aner ikke...

Nederlands bidrag tror jeg at jeg ville likt i en annen setting, det er litt jazzballade-preg over den. Som MGP-sang blir den litt for stillestående.

Montenegro, beklager, men jeg er prinsipielt mot rapping i MGP.

Litauen - mannen som synger med øyenbrynene og tror han er uimotståelig. Så feil kan man ta... Ikke kan han synge heller, hvis han har blitt stor stjerne i hjemlandet kan de ikke ha mye å velge i, stakkars.
 
Hviterussland blir nok en av kveldens sureste - stakkars ørene mine. Hun tror visst hun er Shakira - det er hun ikke...

Moldova får heller ingen pris for ren sang, men låta i seg selv er ikke så verst. Hun bruker sannsynligvis mer hårvoks enn all de andre deltagerne tilsammen for å få til den sidefrisyren.

Irland må da sette ny rekord i antall ganger man sier love i en MGP-låt, og det sier ikke lite, men jeg elsker den ikke.. Kjære Irland, jeg vil ha keltisk-inspirerte ballader fra dere - eller Jedward...

Kypros er litt uforløst - det føles som om den begynner og begynner og aldri kommer videre.  

Belgia er Rimi-utgaven av Justin Bieber - en litt blek kopi på alle måter. Men det er noen år siden jeg var fjortis, så hva vet vel jeg. Og refrenget kan jeg ganske umiddelbart, det er et godt MGP-tegn.

Serbia har et pussig engel/djevel-konsept på scenen, men de synger ganske rent og sangen er typisk MGP-peppig. 

Estland, Danmark, Russland, Belgia - mine stalltips for kvelden. Men husk, det viktigste med MGP er ikke musikken - det er å kritisere deltagerne... Sees på twitter!

Ingen kommentarer: