lørdag, mai 18, 2013

MGP - Finale

Avgjørelsens time har kommet. Måtte den beste - dvs Island - eller Norge vinne...


Sverige stiller ikke med min favoritt fra den nasjonale finalen. Pussig nok stiller de heller ikke med folkets favoritt. Sverige har nemlig innført en internasjonal jury også i den nasjonale finalen (nok et tegn på at de tar dette et par hakk mer seriøst enn oss andre...) for å sikre et bidrag med mest mulig internasjonal appell. Resultatet ble at det ikke ble Yohio, som fikk flest seer-stemmer, som skal forsvare vertslandet i kveld, men Robin Stjernberg med You. Nok en tidligere Idol-deltaker, med god stemme og et irriterende catchy refreng hvor et enstavelsesord (gjett hvilket) kan vare i flere takter.

Tyskland har årets mest skamløse Euphoria-ripoff, framført av en formfager blondine (hun  har vissnok posert naken. Sjelden har jeg blitt så lite overrasket over en sånn nyhet) iført kveldens høyeste hæler og kortest og trangeste skjørt - her kan vi fort få se mer enn planlagt. Hun sliter med å bevege seg og hun sliter med å synge rent, særlig når hun må gjøre begge deler på en gang.

Storbritannia fortsetter fjorårets gjennopplive-gamle-helter-i-MGP-trend. I år er det Bonnie Tyler som er hentet fram, og det mest påfallende er at hun ser yngre ut nå enn hun gjorte for 20 år siden. Kuttet ned på sigarettene har hun også gjort, etter lyden å dømme. Men låta er slett ikke så verst.

Frankrike har en i overkant spooky video, med voodoo-dukker, en bundet mann og uanstendig omgang med kubbelys. Låta er ganske tøff, men blir litt ensformig i lengden. Hun synger heldigvis på fransk, det er alltid et pluss.

Italia stiller med Eros Ramazotti light, han har Morrisey-frisyre og kveldens heftigste kinnskjegg. Dessuten synger han smektende på italiensk og har flygel på soverommet - joda, jeg er ikke upåvirket...

Spania har hatt noen begredlige bidrag de siste årene, av den typen som bare hører hjemme på turist-diskoteker på solkysten sammen med ketchup-sangen og Macareno. Årets er noe helt annet, fra nordvest-Spania med keltisk inspirasjon. Ikke dårlig, men ganske lett forglemmelig.

Fra semifinale 1:

Litauen - mannen som synger med øyenbrynene og tror han er uimotståelig. Så feil kan man ta... Ikke kan han synge heller, hvis han har blitt stor stjerne i hjemlandet kan de ikke ha mye å velge i, stakkars.

Moldova får heller ingen pris for ren sang, men låta i seg selv er ikke så verst. Hun bruker sannsynligvis mer hårvoks enn all de andre deltagerne tilsammen for å få til den sidefrisyren. 

Belgia er Rimi-utgaven av Justin Bieber - en litt blek kopi på alle måter. Men det er noen år siden jeg var fjortis, så hva vet vel jeg. Og refrenget kan jeg ganske umiddelbart, det er et godt MGP-tegn.

Estland synger på estisk, det liker jeg. Det gjorde de forresten i fjor også, jeg minnes jo med glede mannen med kula... Hvit nattkjole, typisk MGP-ballade, faktisk minner den mistenkelig mye om en sang på en av MGP-kassettene mine circa 1990.

Hviterussland blir nok en av kveldens sureste - stakkars ørene mine. Hun tror visst hun er Shakira - det er hun ikke...

Russland har også blitt innhentet av "MGP som dumpingplass for tidligere talentshow-deltagere"-trenden. Hun har jo stemme - og modulasjon, et viktig MGP-poeng. Tror denne kan komme høyt.

Nederlands bidrag tror jeg at jeg ville likt i en annen setting, det er litt jazzballade-preg over den. Som MGP-sang blir den litt for stillestående.

Danmark er storfavoritt, påstås det.Den har helt klart noe, med fløyte og trommer og fengende melodilinjer. Synes det skorter litt på diksjonen, men det er jo en danske som synger engelsk...


Ukraina har en hvit enhjørning med gullman  og glitrende sommerfugl-alver i videoen, og hun flyter rundt i en boble med diamanter. Låta? Aner ikke...

Irland må da sette ny rekord i antall ganger man sier love i en MGP-låt, og det sier ikke lite, men jeg elsker den ikke.. Kjære Irland, jeg vil ha keltisk-inspirerte ballader fra dere - eller Jedward...

Fra semifinale 2:

Eh... og hva var Finlands greie i år? Dette er mer underholdningspakke enn låt - tenk sang/video-symbiosen til Aqua o.l. på 90-tallet. Med et skikkelig sceneshow og glimt i øyet kan det bli litt morsomt, uten blir det veldig platt og pinlig.

Malta, som av en eller annen grunn gir assosiasjoner til en mobil-reklame, både videoen og sangen (bortsett fra at de ikke har mobiler...) Singer/songwriter-stil, gjør seg nok mer på nascspiel enn på en stor ESC-scene.

Armenia synger om å redde verden, med en sang som består av slagord og gitarer, litt mumlende uttale og en fancy sort/hvit video.

Romania stiller med en kontratenor! Dristig valg - som kunne godt så mye bedre om han hadde fått en låt som faktisk passet ham. Dessverre er den aldeles grusom.

Hva Ungarn synger om aner jeg ikke - de gjør det på ungarsk. Ut fra den animerte videoen kan den også handle om å redde verden, eller kjærlighet (sannsynligheten er jo stor...) - eller noe helt annet. Litt ensformig låt.

Island er min favoritt så langt i år. Fin ballade, fin stemme, nynnevennlig refreng - og han synger på islandsk. Men hvorfor bader ham med klærne på...? *tror jeg gikk glipp av noe*

Azerbajdsjan er egentlig ikke så verst, hvis man ser bort fra den litt alternative engelskuttalen hans. Synge kan han også, ikke er han ubehagelig å hvile øynene på heller.

Alcohol is free, synger Hellas - i et forsøk på å lokke til seg flere turister? Masete uptempo, men det store spørsmålet er jo om gutta stiller i matchende kilter på scenen også?

 Norge har store muligheter i år, i følge de som forstår seg på sånt - på den annen side synes jeg noen  hevder det hvert år... Ikke helt min tekopp, men det er da ingen hindring for store mengder patriotisk entusiasme. Vi kommer neppe sist i år, så påståelig kan jeg driste meg til å være.

Georgia stiller med en klassisk duett-ballade - det store spørsmålet er om de klarer å holde alle tonene når de synger live.

Let the game begin...


1 kommentar:

linsky sa...

Dumme Noen har satt ja til at vi skal ut med venner i kveld, så jeg får ikke sett det.. ;) Heier på Norge!