søndag, mai 19, 2013

Dagen derpå

I fjor var det Estland, for to år siden var det Finland. Det dukker alltid opp et bidrag i MGP som medfører høy youtube-aktivitet og ivrig søking dagen derpå. I år var det Island som tok meg med storm - Eyþór Ingi Gunnlaugsson med Ég á líf. Her i en uakkompagnert versjon fra pressekonferansen - man skjønner jo hvorfor han stadig ble omtalt som vikingen...:



Snadder både for tenorelskeren og språknerden i meg (selvfølgelig har jeg forlengst gravd fram både originaltekst og engelsk oversettelse og nerder av hjertens lyst) altså, men den store vide verdensveven hadde mer å by på.  Mannen er nemlig musikalartist hjemme på Island, og har blant annen spilt Marius i Les Miserables (der skulle man ha vøri...). Ikke så mye å se, men desto mer å høre:


Til min store lykke fant jeg også denne teksten (dvs hele musikalen) på nett - jeg har mange timers språk-moro  foran meg. Hvis noen overhører meg øve på å uttale thorn ( þ ) og edd ( đ ) framover, vet dere hvorfor...

(Nerdedetalj som sikkert bare er morsom for meg: Min umiddelbare assosiasjon da jeg hørte låttittelen var til I got life/Eg har liv fra Hair. Han har faktisk spilt den rollen også...)

Ingen kommentarer: