tirsdag, mars 05, 2013

Fudge-muffins


Noe jeg aldri har fått til på kjøkkenet, er alt som minner om karamell og fudge. Uansett hva jeg gjør og hvilken oppskrift jeg bruker, ender jeg opp med en  seig og tyktflytende masse som stort sett smaker godt, men aldri er i nærheten å bli stiv nok til å kunne deles i biter eller frigjøres fra en form på en noenlunde ikke-grisete måte. Det hindrer meg ikke i å gjøre stadig nye forsøk - før eller senere må det jo lykkes...?

Til siste jul prøvde jeg nok en ny oppskrift, fra Hit och dit och tilbaka igen (forøvrig en blogg vel verdt å følge, genusforskning og hverdagsliv i skjønn og humoristisk forening). Charlotte lagde nemlig fudge med jordbær i, hvor godt høres ikke det ut? Jeg gikk i gang med liv og lyst og innså halvveis at jeg strengt tatt - i motsetning til hva jeg trodde - ikke hadde jordbær i fryseren. Derimot hadde jeg blåbær, og bær er bær, sant? Resultatet ble vakkert  adventslilla fudge, som stivnet raskt og riktig og lot seg dele i fine biter. Hurra!

Høy på suksessen måtte jeg lage en porsjon til, med vanilje og nøtter. Jeg hadde mye fudge til jul... Så mye at da jula var overstått og vel så det, hadde jeg fortsatt et overskuddslager av lilla fudge. Det burde man vel kunne bruke til noe... Løsningen ble muffins. Helt standard muffinsoppskrift smaksatt med litt vaniljesukker og store fudgebiter. Aller best nystekte, men kan helt fint fryses og hentes opp en tilfeldig tirsdagskveld i mars...

Ingen kommentarer: