torsdag, januar 24, 2013

Kulturmåned: Desember 2012

Desember -julekonsert-tid. Og litt ikke så julete innimellom da, sånn for variasjonens skyld. Og dermed var jeg i mål med kulturåret 2012. Om jeg kommer til å bli flinkere til å skrive kulturmånedoppsummeringene fortløpende i 2013? Ja, særlig...

Oslo Konserthus: Silje Nergaard
Silje Nergaard er nok en av de artistene hvis julerepertoar ligger nærmest opp mot det hun gjør til daglig -hun styrer unna de mest kjente julesangene og velger heller de som kler stemmen og stilen hennes best. Avslappet atmosfære, med utdeling av hjemmebakte pepperkaker (et eksempel til etterfølgelse) og munter stemning. Heine Totland og Jan Eggum (samt en morsom mann med trekkspill og ville historier -Stian Carstensen? *beklager min sviktende hukommelse*) gjesteopptrer. Eggum på julekonsert er noe jeg ikke trodde jeg skulle oppleve...

Lilleborg kirke: Oslo Fagottkor
Hvis jeg bare kunne gått på en julekonsert i desember, ville jeg gråt og klagd og sutret og sytet (sytt? syti?) høyt og lenge til alle som (ikke) ville høre. Så ville jeg gått på God jul og Fagott nytt år. Årets var den fjerde i rekken jeg var på, vi snakker nå om sterkt etablert tradisjon. Det blir ikke jul før fagottene har sunget Julen är här, med tilhørende bevegelser. Askepott har fått en ny og meget kledelig vri på slutten (men lampeskjermene er forsatt med) og landets mest paljettbesatte julekorps er tilbake...

Operaen - Nøtteknekkeren
Aldri noe å utsette på Nøtteknekkeren. Jeg kom ut med sterk lyst på tyllskørt, og har ikke helt slått fra meg tanken på å sy et...

Operaen - Minnekonsert for Kirsten Flagstad
En del av operaens markering av 50-årsdagen for Kirsten Flagstad var en konsert hvor programmet var en direkte kopi av en av de mangemange hun gjorde i løpet av karrieren. Morsomt idé, synes jeg, enkelte bak meg i salen mumlet noe nom at det var en dårlig markering (men de valgte tydeligvis å komme likevel...). Solveig Kringlebotten var konferansier og hadde med seg en håndfull av operaens solister  - det skal litt til å erstatte Flagstad... Svensketenor Daniel Johansson glimret dessverre med sitt fravær ("rett og slett sørpe forkjølet", i følge Kringlebotten) - synd for oss, antagelig aller verst for ham (som også skulle ha sunget uten Nobel-utdelingen dagen etter. Enda verre å melde avbud til, vil jeg tro...) Veldig variert program, ikke alt som var populært den gang er så kjent i dag...

Bærum Kulturhus - Nordic Tenors
De tre nygredde og velkledde tenorene står og synger When you wish upon a star, trestemt og vakkert. Så henter en av dem fram en neongrønn blokkfløyte i pleksiglass, synker ned i skredderstilling og spiller skjærende falsk mens en gummislange langsomt stiger til værs foran ham.  Det er da du vet du er på konsert med Nordic Tenors...

Askim kulturhus - Ingrid Bjørnov
Ingen setter fingeren på de små tingene i livet så elegant, morsomt og musikalsk som Ingrid Bjørnov. Enten det dreier seg om å samle på alt man kan ha bruk for (norgesglassene (ihvertfall en del av dem) hun fikk av sin mor under siste loftsrydding har blitt til scenedekor...), vakre ungdomsminner på kassett, sneglemusikaler eller bevis på at herrene Anderson og Ulvæus egentlig er reinkarnasjonen av Munch...

Bøler kirke - Oslo Vocalis
Etter å ha ventet hele dagen fikk jeg endelig et Luciatog! Samt vakker julemusikk og juletekster, men Luciatoget var det som reddet dagen...

Operaen - Solistenes julekonsert
Bare for å få skuffelsen ut av veien først: Julekonsert i operaen uten O Helga Natt? Er det i det hele tatt lov? Jeg antar (fordi jeg tross alt vil tro det beste om folk) at det hang sammen med at Daniel Johansson fremdeles var syk (for å ha julekonsert i operaen med en svensk tenor på scenen og fortsatt ikke ha med O Helga Natt er strengt forbudt, det er jeg overbevist om. Det burde ihvertfall være lovfestet.), men likevel - det var jo fortsatt en tenor igjen... Men den konserten som var, var herlig -like morsom som i fjor. jeg synes det er veldig gøy at de har gått bort fra den mer høytidelige tradisjonelle julekonserten de hadde for to år siden og går for den mer løsslupne varianten med liv og lyst og stor innsats. Carsten Stabell i musekostyme, den skjønneste versjonen av Romjulsdrøm (framført av to "gamle" menn på en benk) og en bitteliten barnekor-jente med overtrøtt fniseanfall var blant årets høydepunkter.

Uranienborg kirke - Helene Bøksle
"Denne versjonen av Sonjas sang er kanskje ukjent for dere, men dette er en som brukes i filmen" sa hun og sang den gamle teaterversjonen. De av oss som er oppvokst med at Reisen til Julestjernen er noe man ser på Nationaltheatret, ikke på kino eller tv, kan jo få klump i halsen av mindre... Helene Bøksle innehar en av landets vakreste stemmer, den er særlig (også) velegnet til julesang i kirken. Jeg gikk ut i Oslokvelden og var helt klar for jul.

Det var også etter denne konserten jeg sendte ut min mest retweetede tweet noensinne: Kjære foreldre. På konsert ønsker jeg å høre på de som opptrer, ikke på ungen din som er for liten til å sittte i ro og være stille så lenge. En påminning til noen og enhver ved inngangen til et nytt kulturår...

Ingen kommentarer: