lørdag, desember 01, 2012

Stirling Castle

I dag (i ca 8 min til, men en drøy time til i Skottland...) er det St. Andrew's Day, Skottlands nasjonaldag. I den anledning kan jeg jo kaste meg runt og blogge bildene jeg tok på Stirling Castle og ikke fikk somlet meg til å blogge i mars... 

Utsikt over Stirling.


Dette burde jeg ha husket hvem var, men det er sent...


Monument over skotske soldaters deltagelse i en krig. Boerkrigen? En mye nyere krig enn selve slottet, hvertfall. Og tøffe gutter sloss i kilt!


Guiden peker og forteller.


Fra kjøkkenutstillingen (nei, det er ikke ekte...)


Noen har stiligere tak enn andre...


Og en enhjørning over peisen er da en selvfølge i ethvert møblert hjem?


Damenes utkikkspunkt. Da denne damen fant veien dit, var det bekmørkt og ikke annet å se enn noen lys i det fjerne. Jeg kan forøvrig fortelle at det å gå rundt alene i mørket på et gammelt slott, er en nokså spesiell følelse...


Jeg fant en liten innelukket borggård også, med et par steinløver. Vissnok skal det en gang ha vært holdt ekte løver der også...

Happy St. Andrew's Day!

2 kommentarer:

Malin sa...

Er ganske sikker, om jeg husker min skotske historie riktig (studerte det tross alt i over ett år i St. Andrews) at statuen av fyren med krone er Robert the Bruce. Kunne selvfølgelig ha googlet, men slikt er juks.

Statuen er ikke like kul og inspirerende som den av Svätopluk (beste navnet), som Erica, Ida og jeg foresket oss i utenfor slottet i Bratislava. ;)

HildeSol sa...

Du har helt rett -det er Robert the Bruce. Kom på at jeg hadde vært lur nok til å ta nærbilde av soklene, så jeg skulle huske hvem de var. Og han med kilt og gevær var fra boerkriger.