onsdag, desember 05, 2012

Hurra -det er julekonserttid igjen!

Det beste med førjultida er ikke julekalender, pepperkaker og gløgg -det er alle julekonsertene. Som  vanlig gjør jeg mitt for å bidra til gode besøkstall, i år som i fjor går jeg for sju slag.

 Påfallende mange av slagene er de samme - julen er tross alt tiden for tradisjoner - men ett nytt slag har kommet med. Årets julekonsertsesong ble nemlig åpnet i Oslo Konserthus i går med Silje Nergaard (jada, jeg vet at hun har holdt julekonserter før, men det har aldri passet seg sånn...) Jazzjul med gammelt og nytt, god og uformell stemning og Nergaards behagelige stemme. Herreselskap hadde hun også med seg - Jan Eggum (jeg har hørt Jan Eggum synge julesang -det var nesten litt absurd. Noen bør forøvrig snakke med ham om den jakka...) og ektemannen Heine Totland, som blant annet -apropos absurd -framførte Bohemian Rhapsody - The Xmas Edition... I det hele tatt mye morsommere enn jeg trodde, men også solide doser julestemning. Og Nergaard har sin egen julekonserttradisjon - hun serverer publikum hjemmebakte pepperkaker. Her føler jeg at andre artister har noe å lære...



Morgendagens julekonsert tilhører de faste slagene. Dette den første julekonserten jeg kjøper billett til (august, om ikke før...), og årets konsert er den fjerde i rekken (for meg, de har nok holdt på lenger). Det blir ikke jul uten en dose fagotter...



Ingen kommentarer: