onsdag, oktober 03, 2012

Morgentogsetikette

Jeg har en drøm. En drøm at NSB en dag skal opprette stillevogn på lokaltoget jeg tar hver morgen. Inntil det skjer, har jeg en drøm om at mine medpassasjerer leser, lærer utenat og ikke minst følger denne lille listen om korrekt oppførsel i tidlige morgenstunder (og gjerne ha den i bakhodet ved reiser til andre tider på døgnet også). Det ville gjøre meg så mye gladere, og  å glede meg er jo et opplagt mål for alle i min nærhet. Selvsentrert vet jeg ingenting om...

*Lydlekkasje
At du vil høre på musikk på toget er et helt legitimt valg. At jeg ikke vil er et like legitimt valg. At jeg hvertfall ikke ønsker å høre din musikk er ganske opplagt. Skru ned lyden og/eller invester i bedre utstyr.

*Snakking 
Tenk nøye gjennom om det virkelig er nødvendig å snakke så tidlig. Hvis konklusjonen din mot formodning skulle være ja, har jeg et par enkle tommelfingerregler å huske:
 -Volum. Den du snakker med sitter rett ved siden av deg (hvis ikke -flytt deg. Se under.), resten av vogna trenger ikke (vil ikke!) høre på samtalen deres.
-Setevalg. Skal dere snakke sammen, sett dere sammen. Å sitte på hver sin side av midtgangen og føre en samtale fra hver sin vinduskrok (ja, jeg har sett (og ikke minst hørt) det flere ganger) er ikke en god løsning.
-Sondering av terrenget. Sitter det en gjeng og sover i stille fred og fordragelighet i en ende av vognen, er det lov å sette seg et annet sted.
-Samtaleemner. Alt som er taushetsbelagt burde det være opplagt at man ikke diskuterer på offentlig transport (uansett tid på døgnet), men alle ser det åpenbart ikke sånn. De mest personlige og intime samtalene kan man også godt ta på privaten, derimot spisser jeg ører når elever diskuterer navngitte lærere to rader unna...

*Mobilbruk
Det er mulig jeg lever et begrenset liv, men jeg sliter med å se behovet for å ringe folk før fuglene fiser. I min verden regnes det som svært uhøflig, med mindre det er en stor krise på gang. Til orientering -middagsplanlegging regnes ikke som stor krise. Lydløs er dessuten en fin innstilling før soloppgang... Se forøvrig punktet om snakking.

*Mat
Emballasje som ikke bråker er en god ting, det samme gjelder mat som ikke lukter kraftig. Hamburger, kebab og annet fastfood bryter som regel mot begge disse reglene, i tillegg er bare tanken på å spise sånt til frokost nok til å gjøre meg litt uggen... Så en på twitter klage over at han hadde fått stygge blikk da han spiste knekkebrød i stillevognen -min forståelse er hos hans medpassasjerer.

*Parfyme
Her gjelder den gode gamle om at "less is more" -lukten skal være en lett berøring for de som kommer nærmest deg, den skal ikke slå ut alle i fem meters omkrets...

Sånn, det var vel ikke så vanskelig eller urimelig? Og om noen skulle være i tvil -selv er jeg selvfølgelig en mønsterpassasjer som aldri -bevisst eller ubevisst -irriterer mine medpassasjerer på noen måte. Mhm.

Ingen kommentarer: