onsdag, oktober 24, 2012

Keiserens nye ord?

Jeg har aldri helt skjønt dette vintage-begrepet -hva er egentlig forskjellen på "vanlig" brukt tøy og vintage-klær? Min teori er at brukt rett og slett ikke hørtes fint nok ut for de mest mote- og imagebevisste da retro-moten tok av -og bruktbutikken grep muligheten til å døpe om deler av sortimentet, og selvfølgelig heve prisen i samme slengen. Til stor sorg for de av oss som likte å handle brukt også før det ble in... 

Redesign er et annet ord fra samme kategori. Det er jo ikke en ny oppdagelse -mamma drev en del med det jeg var liten, men da kaltes det bare å sy om... 


Dette er hvertfall et brukt-kupp, fra restekassen i vintage-avdelingen til Emmaus på Söder. For bare 30 svenske kroner har jeg valmuer og sommer hele vinteren. 

Skoene er også nyinnkjøpte, og har de høyeste hælene jeg har vist meg offentlig i på mange år. Om jeg faktisk klarer å gå på dem gjenstår å se...

3 kommentarer:

Malin sa...

Fine skjørtet og skoene! Selv ville jeg klassifisere Vintage som eldre brukt-stæsj - fra flere tiår tilbake, som er blitt moderne igjen. Sånn som 50- og 60-tallet er nå. Men jeg er ikke noen mote-guru, så hva vet jeg.

HildeSol sa...

Godt mulig du er inne på noe *heller ikke mote-guru* leste en gfang enh av disse latterlige "dette må du ha i skapet"-artiklene, hvor en av nødvendigheten var "en vintage blomsterkjole". Ikke noe om den var tenkt til hverdags eller fest, sommer eller vinter -men den måtte være vintage. Samme artikkel hevdet forøvrig også at leopardmønstrede pumps var et basisplagg...

Sulvis sa...

Misunnelig! :))