søndag, oktober 14, 2012

Høst

Når høststormene (eller det nærmeste vi kommer noe liknende i indre by -jada, jeg har bodd på den ytterste nøgne ø på nordvestlandet og vet at vær er noe helt annet der) raser og høstmørket senker seg, er det bare en (eller strengt tatt to) ting som gjelder: 


Boller og kakao...

 

...servert på dagens loppefunn. En fløtemugge, to kopper, tre asjetter og fire skåler er ikke akkurat et helt servise, men det er ikke alltid man trenger mer... 


Bøker hører også høsten til, og det er åpenbart umulig å gå på loppemarked uten å utvide samlingen. Oslo Byleksikon fra 1966 (ny redigert utgave), An outline history of English literature (1952) full av margnotater og understrekninger, Francis Bulls Essays i utvalg og Hr. Poppers Pingviner. Sistnevnte var en av barndommens store høytlesningsslagere, lest mange ganger gjennom mange år. Den kom i hus som en firmagave fra Jotun, som hadde (har?) en pingvin som logo -eksemplaret jeg har lagt min hånd på i dag kommer fra samme sted. Jeg har aldri truffet noen andre spm kjenner til boka, så overraskelsen var stor da den plutselig dukket opp som film med Jim Carrey i hovedrollen for et par år siden. Bare tanken på hva Hollywood kan ha gjort med den er nok til å gi meg frysninger...

Ingen kommentarer: