fredag, august 31, 2012

Berlin V

At det hvert øyeblikk er september, er vel ingen grunn til å si seg ferdig med årets feriebiler? Nei, det er det ikke... (min blogg -jeg bestemmer...)

Overskrifter er forsåvidt litt misvisende, disse bildene er ikke tatt i Berlin, men i Potsdam, som ligger en ikke-så-veldig-lang S-bahn-tur fra Berlin. Historisk veldig spennende, ettersom den var grenseby mellom Øst-Tyskland og Vest-Berlin. I dag drar nok de fleste likevel dit for de fine slottene...


Neue Palais -årets rosa slott. (Det begynner å bli en ferie-vane, vi har også besøk rosa slott i Düsseldorf og Talinn. Litt usikker på om det er et krav eller en bonus, men tips om andre reisemål med rosa slott mottas med takk. Man skal jo på ferie neste år også).


Den tyske keiser-rekka. Man kan jo lure på hva Wilhelm II er så furten for, så fin bart som har har blitt tildelt.


I souvenir-butikken kunne man kjøpe seg sin egen keiserkrone -et must for alle med anlegg for stormannsgalskap og 800 euro å avse.


Hva er vel en slottshage uten noen nakne statuer...


...og en kinesisk te-pavillion...?


Sanssousci -lystslottet til Frederik den Store. Inspirert av Versailles, sånn apropos stormannsgalskap...

Frederik ligger forøvrig begravet i slottets hage. Det ligger som regel en potet på graven hans (men vanligvis ikke så mange som da vi var der...) -han regnes for å være dem som innførte poteten til Tyskland.

Han var også kjent for å være svært glad i hundene sine -11 av dem ligger begravet ved siden av ham.


Branderburger Tor -Potsdams versjon. ikke så kjent som sin berlinske navnebror, til gjengjeld er den (så vidt jeg husker) eldre.

1 kommentar:

Kathleen sa...

Jeg lurer på om jeg har vært på dette slottet, da jeg var i Berlin som kid. Husker vagt en stor, pen hage. Det jeg husker best av Berlin da jeg var unge, var Eissjokoladene vi drakk. Mmm!