onsdag, juli 18, 2012

Omatt og omatt...

Egentlig føler jeg at tur-shopping-rapportene mine blir likere og likere... Men jeg vet det finnes enkelte der ute som leser disse innleggene med stor entusiasme og nysgjerrighet, og det ville vel være slemt å frata dem den gleden. Derfor -Berlin-utgave:


Tenk hvor mye penger jeg ville brukt på smykker hvis jeg ikke tålte juggel. Eventuellt hvor lite smykker jeg ville hatt...

Margaret C. Sullivan - Jane Austen Handbook : Proper life skills for regency England. 
Austen-moro og historisk kunnskap om områder som vanligvis ikke dekkes nevneverdig i historieundervisning, hvor sosial omgang, dagligliv og andre fredelige kvinnesysler ikke anses som viktig. Store menn, slag og kriger er det som teller. Hendig veskestørrelse, delt inn i How to-kapitler om alt fra husarbeide og oppførsel i det offentlige rom til antrekk (bare svært dristige damer brukte undertøy) og brevskriving, i tillegg til alt man trenger å vite på den romantiske fronten, selvfølgelig. Hvordan avslå et uønsket frieri, håndtere en hemmelig familie og stikke av til Skottland, for eksempel (Noen som har en god norsk oversettelse på elope, forresten? Her er det et hull i det norske språk...). Boka har også en faktadel om Austen, oversikt over verk av og om henne og liste over alle adaptasjoner, samt en hendig og omfattende ordforklaringsliste.

Selvfølgelig ikke den eneste boka jeg kjøpte (The English Bookshop hos Dussmann anbefales), resten er utførlig presentert i bokbloggen)



Hvis noen synes pakkene med solbær/kirsebær-te og kirsebær-rooibus ser ut sok om noen har sittet på dem, er det bare nesten rett -kofferten ble litt full og trengte litt press og overtalelse for å la seg lukke... Teen til høyre er svart te med ananas og mango, fra en te butikk i Nikolaiviertel. Lady Grey i metallboks er det godt mulig man kan finne i butikker her også, men det var nå der jeg fant den. Den er en av de teene jeg alltid har i hus, og som regel den jeg kommer med når enkelte blir litt overveldet av ut valget mitt og lurer på om jeg ikke har noe vanlig te.

Jeg har gode erfaringer med den tyske (tror jeg? Kanskje? De har butikk i Stockholm også, så hvem vet...) skokjeden med det i bibliotekar-ører velklingende navnet Deichmann.  Så også i år -grønne høstsko og matchende skjerf. Jeg siklet også på et vesker der, men jeg var sterk...

2 kommentarer:

Sulvis sa...

Hahaha, fornøyelig innlegg. Sønderknuste tebokser, nysgjerrige lesere, og én stakkarslig butikk du klarte å være sterk i. Du er herlig!

trine sa...

Kan informere om at sannsynligheten er stor for at man ikke har så mye smykker når man ikke tåler juggel... *sukk* Blir for dyrt å shoppe gull og diamanter gitt...