søndag, juli 29, 2012

By(gdøy)sommer

Med den overskriften må jeg vel snart være klar for jobb på desken i VG...? Sist torsdag var det skikkelig sommervær (forøvrig er jeg denne sommeren ikke på langt nær så lei regn som jeg er av folk som syter over været) og jeg la turen til mitt nærmeste sommerparadis -Bygdøy.

 

Gøy på landet, gøy på landet, sånt no ha'kke vi i by'n...
 Har vi vel! En liten halvtimes rolig gange fra egen sentralt plasserte inngangsdør gikk jeg langs et jorde med rautende kuer og fant villbringebær og markjordbær, blomster og humler.


Men sånt har de neppe på landet... Oscarshall -kong Oscars lille lystslott.


 Utsikt fra kongens balkong. Det var ikke lov å ta bilder innendørs, hverken av gamle møbler, lysekroner eller de spesiallagde malerien av flere av de største norske kunstnerne. I sommer er det omvisninger hver dag, hver hele time -vel verdt turen.


En av flere fontener i parkanlegget.


En liten røykepavillion hører jo med...
 

Det som fra andre siden av kilen ser ut som et badehus bærer det fantastiske navnet kavalerbygningen og ble brukt som bolig for gjester og stab.


Hovedhuset og parken sett fra kavalerbygningen.


Fra Oscarsshall gikk jeg videre til Folkemuseet -hvor jeg gikk på ripsslang...


Henrik Wergelands lysthus har også endt opp i vernede omgivelser på Bygdøy. Ethvert lysthus får meg umiddelbart til å synge på I am 16 going on 17 fra Sound of Music -jeg er neppe den eneste...?

Ingen kommentarer: