tirsdag, mai 22, 2012

MGP -første semifinale

Da braker det løs igjen -Melodi Grand Prix-tid! I motsetning til i fjor, da jeg falt fullstendig for Finlands herlige Paradise Oskar,  har jeg ingen stor favoritt i år, og har ingen planer om å stemme på noen -man kan jo ikke slå seg så løs hvert år... Dagens semifinale vil jeg ikke engang få sett hele av -sånn går det når man bestiller teaterbilletter først og sjekker MGP-kalenderen etterpå. Men jeg har som alltid, ved hjelp av svt og deres utmerkede panel, gjort meg opp en mening om alle de involverte, og presenterer her min velbegrunnede og svært seriøse vurdering av kveldens håpefulle deltagere.

Montenegro - Politisk-satirisk rap på hjelpeløst engelsk fra en middelaldrende mann. Jepp, dette blir nok en slager. *sarkasme-varsel*

Island  - seiler opp som en favoritt så langt. *synger med* Never forget what I did, what I said... Modulasjon -et MGP-krav!

Hellas - Med tanke på den greske økonomien, er det vel ikke så rart at de ikke hadde råd til så mye kjolestoff... De satser åpenbart på å gjenta oppskriften som ga seier for noen år siden, med ung kvinnelig sanger og veldig dansbar (om ikke veldig nyskapende) låt. Skal ikke se bort fra at det kan funke.

Latvia - Blond, pen, 13-på-dusinet-sangerinne med halvrask, halvfengende 13-på-dusinet-sang. Me må vidare...

Albania - Årets sirupsballade -hun kan synge så rent og inderlig hun bare vil, dette er virkelig dørgende kjedelig. Tissepause. 

Romania - Jeg blir automatisk negativ når videoens hovedfokus er at sangerinnen skal vri og bukte seg så sexy som mulig i små tekstiler. Danselåt med trekkspill i refrenget gjør meg heller ikke lykkelig. Men det var jo irriterende fengende, det refrenget...

Sveits - låta har egentlig potenmsiale, men den blir veldig rotete og slitsom. Innimellom lurer jeg på om alle synger og spiller samme sang og er enige om hvor i notene de er... 

Belgia - ikke veldig nyskapende, men ørene blør ikke, og det er jo en god ting.

Finland - jeg blir litt distrahert av den barbeinte danseren og av lett-overgrodd-av-grønske-kjolene til både sangerinne og danser. Hun synger på finlandssvenska -svalt og vakkert og ørlite kjedelig. 

Israel - sirkusvideo (trapesartister! stripete tights!) som tar så mye oppmerksomhet at musikken kommer litt i bakgrunnen. På grensen mellom glad og morsom og slitsom og masete, jeg får ikke helt bestemt meg for hvor den lander.

San Marino - Det er aldri noe godt tegn når jeg ikke skjønner hvilket språk det synges på før i refrenget... San Marinosk (marinsk? marinesisk?) tyggegummipop i 80-tallsfarger med pcer. 

Kypros - Allsang på Ayia Napa! Lalalalalala... Interessant Snøhvit-video -de fruktene må da være genmanipulerte...

Danmark - Ermeløs uniformsjakke (mer korps enn militær) ser jo lurt ut. Nesten like god diksjon som Lene Marlin. Uvant lite sprettent til dem å være.

Russland - Er ikke bestemor-konseptet litt oppbrukt? Særlig når de synger surt og grusomt? Positivt at de sender noen som synger på et minoritetsspråk (som jeg aldri har hørt om), men det hadde vært enda mer positivt hvis de sendte en faktisk artist, ikke alle-kan-synge-gruppa fra det lokale eldresenteret... 

Ungarn - grei sang, grei stemme, men så?

Østerrike -  rap. Tepause. Måns Zelmerlöws sjelfulle deklamering av den svenske oversettelsen var definitivt det beste med denne låta (her -38:45).

Moldova - En mann i rutete dress med knebukser rir på en kordame i et slags brudeantrekk, og det er egentlig alt jeg trenger å vite...

Irland - Jedward er tilbake! Like høyt hår og like overhypre-morsomme-slitsomme-playmomenn som i fjor, og det er jo en god ting. Tror jeg...

Heia Island, tror jeg blir dagens konklusjon. Minner også om at MGPs verdi ligger i underholdningen og sarkasmepotensialet mer enn den musikalske kvaliteten...



1 kommentar:

Malin sa...

Jeg heier på Island. Jeg har seriøst hørt på sangen minst én gang i uka i ukesvis nå (videoen er veldig fin, og finnes på YouTube).