lørdag, mai 26, 2012

MGP - finale!

Finale-dags! Ettersom jeg tilbringer pinsehelgen i Helsinki og derfor har skrevet dette innlegget flere dager på forhånd, vet jeg i skrivende stund ikke om Norge faktisk er i finalen eller ikke, men man må jo håpe det beste. Jeg vet heller hvor mye jeg får sett av finalen -det er nok opptil flere kanaler på hotellrommet som viser den, men det er også et bord med navnet mitt på hos en bedre restautant høyt over Helsinki sentrum, og vi kommer neppe til å stresse med å rekke tilbake i tide. Det jeg derimot vet er at disse landene garantert er med i kveld:

Storbritannia  - de satser klassisk (les: gammelt) i år -Engelbert Humpeldinck. Fin ballade, og mannen kan jo fortsatt synge -hvis Europas bestemødre har lært å bruke mobilen kan dette rekke langt. 

Frankrike - Hun synger i badedrakt og kappe mens menn i gassmasker løper ned korridoren -allerede der ga jeg egentlig opp...

Italia - Jeg må konsentrere meg for å skjønne om hun synger på engelsk eller italiensk -konklusjonen er begge deler -men bortsett fra det svinger det. Kul dame.

Azerbadjan - hun blir spist av kjolen sin! Stemmer er bedre enn uttalen, låten nokså standard power-ballade. 

Spania - Den spanske damen ser mest skummel ut -tror de klesklypene i nakken sitter stramt og gjør vondt. Dessuten mumler den pripne og konservative delen av meg noe om å kle seg litt etter alderen... Og hvorfor har annenhver nasjon svenske låtskrivere i år? Hvordan Spanias bidrag faktisk var? Nei, si det...

Tyskland - Jamie Cullum har vært med på å skrive bidraget deres i år -allerede der er jeg jo positivt innstilt. Minner om en del jeg har hørt før -litt Matchbox 20, litt en annen gruppe jeg ikke husker (og ja, det irriterer meg...) -men jeg liker. Ønsker meg mr Cullum på pianoet... 



Ingen kommentarer: