torsdag, mai 24, 2012

MGP -annen semifinale

I kveld skal Tooji til pers for å forsvare Norges (relativt tvilsomme) MGP-ære. Jeg fikk ikke fulgt med på de norske delfinalene i år, har derfor ingen formening om hvorvidt det var den beste som vant og kan knapt nynne en linje av Norges bidrag om det så sto om livet. Litt konkurranseinstinkt og patriotisk entusisame har det med å dukke opp likevel. Min kyndige vurdering av Toojis konkurrenter:

Serbia - Mmm, en skikkelig Balkan-ballade. Ikke den største stemmen, men noenlunde rent. Men hvit jakke er aldri, aldri (hører du, Didrik?) riktig.

Makedonia - ligger såpass på grensen i studioinnspillingen at den kan bli interessant (les: grusomt surt) live...

Nederland - Pochahontas kommer fra Nederland -hvem hadde trodd?! Tror faktisk hvit fjærpryd er hakket verre enn hvit jakke, tross alt.... Kordamene? Sangen? Ikke spør, dere vil ikke vite... En fet nolla!

Malta - årets boyband. -This is the night, synger vokalisten, men ser såpass tvilende ut at jeg er litt usikker på hva det egentlig er natten for. Natten for en middelmådig poengsum, sannsynligvis... 

Hviterussland - også boyband, med mer vekt på boy enn på band. Er du under 16 -skru av lyden og sikle litt på vokalisten. Er du over 16 -tissepause.

Portugal - smektende ballade framført av mørkhåret og rødkledt dame som nesten treffer tonene. De vinner neppe i år heller *gjesp* 

Ukraina - You can be my guest! Takk, men nei takk -nanananana-dance fikk jeg nok av på 90-tallet...

Bulgaria - Mer slitsom euro-dance -jeg skulle til å skrive at det taler til hennes fordel at hun synger på bulgarsk, så jeg slipper å irritere meg over platt tekst, og så begynte hun med I love you so much...
Godt poeng fra Lena Ph i svt-panelet om at kombinasjonen lang aftenkjole/oppsatt hår krasjet ganske solid med musikkstilen. 

Slovenia - Litt distrahert av fin kjole på vokalisten og utdatert-brudepike-stilen på kordamene, men jeg tror selve låten var fin...

Kroatia - Ny Balkan-ballade -de slår hverandre litt i hjel, men jeg tror jeg holder en knapp på Slovenia foran denne. Høyt laken-forbruk i videoen.  

Sverige - Ah, Maria Mena-lookaliken. Hun stammer og stønner og er egentlig mest slitsom. Men den er jo litt fengende, så det blir vel finale og favorittstempel på dem i år også...

Georgia - forsvant i multitasking, men så veldig minneverdig tror jeg ikke den var. Han var orange...

Tyrkia - Oh, Sinbad! Denne var jo litt kul -i favorittskiktet mitt. Nananana-refrenget minner meg om noe, men jeg får ikke helt tak på hva. Men in tights? Røverkoret i Ronja Røverdatter?

Estland - årets "kjekk unge mann med vakker ballade, god stemme og litt tungt blikk"-bidrag -trenger jeg si at jeg er solgt?  Tittelen Kuula betyr vissnok "Lytt" -med glede...

Slovakia -helt grei rock. Ikke verst, men ikke helt min greie.

Norge - Han synger surt, sangen er noen hakk for slitsom for min smak. Tooji virker som en oppegående og fin fyr, han kan heller fortsette å gjøre en god og viktig jobb i barnevernet.

Bosnia-Herzegovina - Vart og vakkert og dørgende kjedelig pianoballade.

Litauen - Love is blind, synger artisten med bind for øynene. Den var litt for billig... Svak stemme, utdatert 13-på-dusinet-låt. Hadde enda love vært døv...

 Tooji bør vel, tross alt, greit ta seg til finalen i dette feltet -det gjør lørdagen så mye morsommere hvis svenskene ikke slår oss allerede i dag...

Ingen kommentarer: