torsdag, mars 08, 2012

Kvinnedagen -de små tingene

De siste dagene har jeg kjent veldig på lysten til å skifte matbutikk. Nærbutikken min er nemlig Kiwi, avsender av den mest latterlige, nedlatende og kjønnsstereotypiske reklamen jeg har sett på en stund. Jeg snakker selvfølgelig om den veldig rosa bind-avtalen de kommer med -fordi det vissnok koster å være kvinne. I følge reklamen er vi urimelige og vanskelige, humørsyke vesener som må ha sjokoladekake og se sippefilmer når kjæresten vil se fotballkamp -ene og alene fordi vi er kvinner og har mensen. Da kampen om kvinners stemmerett pågikk for 100 år siden (jepp, det er ikke lenger siden, og Norge var på ingen måte sist i Europa. Tenk litt på den, dere som mener at kvinnesaken ikke har hatt noen betydning for dere. Historieløst er bare fornavnet), var et av argumentene mot at kvinner skulle få stemme nettopp at de var så hormonelt ustabile en gang i måneden. Man skulle tro verden hadde kommet litt lenger siden den gang?

Fredag var jeg tilskuer og vedheng i skobutikken -Lille Ville på 4 skulle ha nye cherrox. Vel fremme ved veggen med støvler gikk hennes oppmerksomhet umiddelbart til to par svarte gummistøvler, med neonfargede tegninger av insekter og kryp -tydeligvis mye mer interessant enn de rosa med feer som sto ved siden av... Cherrox ble funnet og prøvd -svarte med blå kant, mest fordi det var de som sto fremme i nesten riktig størrelse. Støvelen -fortsatt den svarte - ble overlevert ekspeditøren, med spørsmål om den fantes i en størrelse mindre. Hun  setter opp et beklagende ansikt og sier at i den størrelsen tror hun de bare har svarte igjen, men hun skal sjekke -og kommer gledesstrålende tilbake med rosa cherrox i riktig størrelse. Unnskyld, ingen hadde da bedt om rosa, eller på noen måte antydet at svart var noe problem? Nå var det ikke mitt barn som skulle ha støvlene, ikke jeg som skulle betale og strengt tatt ikke min sak (dessuten er det gjerne litt sent når støvlene alt er vist fram...), så jeg sa ikke noe, men jeg kjente jeg ble ganske irritert og provosert. Det er da virkelig ikke sånn at alle småjenter skal og vil og må kles i rosa? Og det er hvertfall ikke butikkansattes ansvar å uoppfordret pushe det på dem...

Likestilling sitter ikke bare i rettigheter og offentlige vedtak, det sitter også i de tusen små tingene man kanskje ikke tenker over -i stereotypier og generaliseringer, objektivisering og fordommer.

Ingen kommentarer: