fredag, februar 10, 2012

60 spørsmål

Denne har vandret rundt i ymse blogger den siste uka, og jeg lar meg alltid rive med...

1. Kor gamal er du om fem år? 31+5=36 Se, jeg kan regne! *flink*
2. Kven var du minst to timar rundt i dag? Kollegaen min -det faller seg så naturlig når man deler kontor...
3. Kor lang er du? Man er lang nok så lenge beine rekker ned til bakken, har jeg lært. Det holder hardt av og til...
4. Kva var den forrige filmen du såg? Cabaret. DVD-gjensyn, jeg måtte sjekke alle ulikhetene med scene-versjonen jeg nettopp hadde sett. Siste jeg så på kino var *tenke hardt* True Grit, så vidt jegt husker. Det er jo bare et år siden... 
5. Kven ringte du sist? En venninne, for å få guiding fram til avtalt møtested.
6. Kven ringte deg sist? Mamma, for å invitere til morsdagslunsj på søndag.
7. Kva stod på den forrige smsen du fekk? "Hentemelding om pakke fra Adlibris AB. Oppgi hentekodeXXXX. Hentes på postkontor [...] Hilsen Posten." Bøker! Isherwood! Feminisme! En til jeg ikke husker i farta! Yay!
8. Føretrekk du å ringe eller sende sms? Blir mest sms -kjapt og greit. Hyggeligere å skravle ansikt til ansikt -da kan man jo drikke te samtidig.
9. Er dine foreldre gifte eller skilte? Mine foreldre var gift, men ikke med hinanden er et sitat som renner meg i hu... Ikke at det stemmer på hverken den ene eller andre måten, forsåvidt.
10. Når såg du mamman din sist? Eh... um... I jula? Tiden flyr...
11. Kva farge har du på augene? Blå.
12. Når vakna du i dag? 05.30 i følge klokkeradioen som synes det er et godt tidspunkt å hilse meg med musikk (den er tross alt lydig og gjør som den får beskjed om), hvilket i praksis vil si ca 05.24. Her går alle klokker noen minutter for fort...
13. Kva er din favorittjulesang? Det kommer jo litt an på bruksområde, men lite slår en god tenorframførelse av O helga natt. Trippelutgaven de tre tenorer Falch, Gunnell og Engelsviken serverte på operasolistenes julekonsert i desember topper det meste.
14. Kva er din favorittplass? Abonnementsplassen min midt på annen rad i operaen er ikke så dumt, ei heller midt på fjernde rad hos Det Norske Teatret, for eksempel... Ellers er det vel viktigere hva som skjer der man er, hvem man er der sammen med eller at man i det minste har med seg en god bok.
15. Kva plass likar du minst? Tog som står stille når jeg har det travelt med å rekke fram til favorittplassene mine. Dessuten har jeg intens vegring mot treningsstudioer, men det løser jeg greit ved å la være å oppsøke dem.
16. Kvar trur du at du er om ti år? Et sted jeg trives og vil være (gjerne Oslo...)
17. Kva skremte deg mest om natta som liten? Jeg var nokså lettskremt, så det var nok mye rart. Skjønt, hvis man snur på det så var vel alt fra det samme stedet - egen fantasi...
18. Kva fekk deg til å le hardt seinast? Da Kitty høylydt annonserte at "Jeg tenner ikke på hagenisser!" under Riksteatrets Anna Karenina.
19. Kor stor er senga di? 120x180. Kjempepraktisk når man skal kjøpe laken, men ellers akkurat passe. LilleVille (4 år) så lenge på den da hun var på besøk sist: -"Tante, hvorfor har du så stor seng? Er det så de som besøker deg kan overnatte?"...
20. Har du stasjonær eller bærbar datamaskin? Bærbar, splitter ny sådan. I praksis bæres den ikke stort da, men det er så upraktisk å ha en stasjonær på fanget i sofaen...
21. Søv du med eller utan klede? Med -jeg har ikke soveromsgardiner...
22. Kor mange puter søv du med i senga? To i bredden, en i høyden. I praksis havner jeg gjerne i dumpa mellom dem.
23. Kor mange land har du budd i? Ett. Selv om navnet tyder på noe annet, tror jeg hverken Nordland eller Sortland egentlig regnes som egne land...
24. Kvar har du budd? Oslo, Børsa, Oslo, Sortland, Averøya, Askim, Oslo. Børsa og Sortland er dog ukjent for folkeregisteret...
25. Likar du sko, sokkar eller berrføtt? Jeg fikk Barbeint som navn på russelua...
26. Er du sosial? Når det passer meg...
27. Kva er din favorittis? Mintsjokoladeis. Men jeg er ikke kresen, det meste går ned med entusiasme.
28. Kva er din favorittdessert? Må jeg velge?! Så lenge det ikke involverer multer, er jeg sterk tilhenger av dessert på generelt og prinsipielt grunnlag. Overflødighetshornet av en pannacotta hos Credo og den oppdaterte versjonen av tilslørte bondepiker (eplekompott, eplemousse, eplesorbet, brødsmuler og krem) hos Carls er minneverdige høydepunkt *sikle*
29. Likar du kinamat? Ikke førstevalget, men ja. Liker og spiser det meste, egentlig *matvrak*
30. Likar du kaffe? Nei, så voksen blir jeg nok aldri...
31. Kva drikk du til frukost? Skummelt melk.
32. Søv du på nokon spesiell måte? Med fornøyde lyder, påstås det...
33. Kan du spela poker? Nei, har aldri hatt noen interesse for det. ikke kan jeg skryte på meg pokerfjes heller...
34. Likar du å kosa? Det kommer vel helt an på med hvem...
35. Er du eit avhengighetsmenneske? Jeg blir ikke avhengig, bare veldig oppslukt i perioder...
36. Kjenner du nokon med samme bursdag som deg? Jepp, opptil flere.
37. Vil du ha born? Se 34...
38. Kan du nokon andre språk enn norsk? Engelsk, litt fransk og spansk om det kniper. Ørlite finsk. Dessuten skjønner jeg litt tysk om jeg legger godviljen til og de snakker veldig tydelig.
39. Har du nokon gong vore i ein ambulanse? Nei, det har jeg heldigvis sluppet. Det er ikke alt man trenger å oppleve.
40. Føretrekk du havet eller eit basseng? Havet -mye nedre å bade i salt enn i klor.
41. Kva brukar du helst pengar på? Opplevelser -teater, opera, konserter, reiser, god mat (gjerne i kombinasjon). Og bøker.
42. Eig du dyre smykker? Nei, det er stort sett billig juggel. Da er det ingen krise om jeg mister noe.
43. Kva er ditt favorittprogram på TV? Akkurat nå er det Once Upon a Time. Dessuten viser Hovedscenen på nrk2 mye fint.
44. Kan du rulle med tunga? Jepp.
45. Kven er den morsommaste personen du kjenner? Alle som dele min humor, selvfølgelig...
46. Søv du med kosedyr? Nei, de som overlevde den store utrenskingen i høst sitter på hylla.
47. Kva har du som ringelyd? Peter Pan-tema fra Det Norske Teatrets oppsetning
48. Har du klesplagg frå du var liten? Nei, de ble stort sett arvet videre nokså fort. Skjønt, hvos jeg leter er det mulig jeg har gjemt unna en Greenpeace t-skjorte -det var så søte (tegnede) hvaler på den...
49. Kva har du nærast deg no som er raudt? Mobilen, toppen på stempelet, et ark røde klistre-prikker og en rull glanspapir
50. Flørtar du mykje? Tror ikke det? ikke bevisst, hvertfall.
51. Kan du bytte olje på bilen? Bil? Hvilken bil? Men jeg er dreven på automatene til NSB og Ruter -mye nyttigere kunnskap når man bor i Oslo sentrum og hverken har bil eller lappen.
52. Har du fått ei fartsbot nokon gong? Se over...
53. Kva var den forrige boka du las? Hans Olav Brenners forfatter-intervju-bok Om å skrive. Fin mann, fine forfattere, spennende tema.
54. Leser du avisa? Har kvelds- og helgeabonnement på Aftenposten, i tillegg til Morgenbladet. Leser Dagbladet på nett (dvs, det holder stort sett å skumme førstesiden et par ganger om dagen. er ikke så mye nyheter der lenger...) og har RSS-abonnement (genialt!!) på kulturnyheter både herfra og derfra. Dessuten dukker det jo opp ymse interessante artikkel-linker på Twitter.
55. Abonnerer du på noko magasin? Fett, Syn & segn, Norsk Shakespeare- & teatertidsskrift. Om jeg faktisk får lest dem kan vi jo diskutere en annen gang (Note to self: har jeg egentlig meldt adresseendring...?)
56. Dansar du i bilen? Ettersom jeg ikke er sjåfør, er jeg sjelden alene i bilen, så nei...
57. Kva for radiostasjon høyrte du på seinast? P2 vekker meg hver morgen
58. Kva var det siste du skreiv ned på eit papir? Hva rådgiveren som ringte ville ha endret på nettsidene. Notert på en knallrosa post-it, forøvrig.
59. Når var du i kyrkja sist? 1. juledag. Presten nevnte filosofen Ludwig Wittgenstein, og jeg fikk umiddelbart upassende teaterassosiasjoner i hodet, nærmere bestemt Frank Kjosås, fra Evig Ung: "La meg sitere den kjende filosofen Ludwig Wittgenstein: Eg er mjuk og kjenslevar, ikkje som kuken min -stiv og hard". Det viser seg at jeg -trass i allmenn oppfatning - kan faktisk la være å le når jeg prøver veldig, veldig hardt...
60. Er du lykkelig? Ja, stort sett, i den grad det er en tilstand.

Ingen kommentarer: