søndag, januar 22, 2012

La Bohème

Da operaen skulle annonsere sesongprogrammet sitt, hadde jeg et stort ønske -La bohème. Og sånn ble det -litt flaks skal man ha... (og apropos -neste år kan jeg godt tenke meg Perlefiskerne...) Dette har mer enn noe annet vært forestillingen jeg har sett fram til denne sesongen, og forventningene har vært tilsvarende høye. Jeg ble på ingen måte skuffet, dette var flotte saker. Men en smule overrasket ble jeg unektelig...


Regissør Stefan Herheim har gitt stykket en nåtidsramme. Her dør Mimi av kreft allerede i åpningsscenen (Ja, faktisk. Måpte litt da det ble avslørt i formidlingsforedraget på forhånd) og Rodolfo takler (ikke) sorgen og realitenene ved å flykte inn i en fantasiverden som minner mistenkelig om 1800-tallet Paris i form av kulissene fra operaens tidligere La Bohème-oppsetning og hvor sykehuspersonalet blir bohemene. Verdenene glir i hverandre, kulisser, rekvisitter og antrekk blandes stadig mens Rodolfo slites mellom fantasien og virkeligheten han har vansker med å akseptere. Når det blir for mye for ham åpner sykehusveggene seg og Paris' bohemverden og en levende Mimi tar over. Men Døden er aldri langt unna -den dukker opp i stadig nye skikkelser, for å ta med seg Mimi og minne om hva som egentlig skjer.


Daniel Johansson er en hjerteskjærende fortvilet og hjelpeløs Rodolfo, det er nesten vondt å se smerten hans hver gang virkeligheten trenger gjennom fantasien. Vondt å høre er det derimot definitivt ikke, det er som vanlig lite å utsette på operaens solister. Che gelida manina er alltid et høydepunkt, for ikke å snakke om når Rodolfo og Mimi (Mariann Fjeld Olsen) synger O soave fanciulla med Paris projisert i blått på sykehusveggen bak dem, omkranset av en fantastisk stjernehimmel. Vakkert.

La Bohéme vises direkte på kinoer over hele landet 4. februar -det anbefales herved. (Ja, selvfølgelig har jeg allerede sikret meg billett -en god ting kan som kjent ikke sees for ofte. Dessuten var det jo en mulighet til å også få med seg det andre solistlaget.)

Ingen kommentarer: