tirsdag, januar 10, 2012

Kulturmåned: Oktober 2011

I tillegg til det vanlige utvalget teater og konserter var oktober den store kunst- og museumsmåneden -i anledning høstferien fikk jeg med meg både Høstutstillingen, Ibsenmuseet og Bymuseet. Det burde man jo litt oftere -det er så mye lettere å oppsøke museer og utstillinger i andre byen enn sin egen.

Nationaltheatret - I år skal det være moderne
En jeg-vet-ikke-helt-hva-man-skal-kalle-det-forestilling (Revy? Cabaret? Hybrid?) om kvinner og kvinnesak i Norge. Morsom idé og noen gode poeng og enkeltnumre, men det ble for rotete og usammenhengende -jeg savnet en tydeligere rød tråd. Og ideen med å bytte ut de vanlige stolene i Malersalen med gamle sofaer og stoler var scenografisk sett effektfult, men ikke så festlig for de av oss som havnet på gamle trestoler sist sett på en skolelager...

Det Norste Teatret - Next to normal
Next to Normal-reprise! O lykke! O vakre gjensyn! To ganger på en uke, for sikkerhets skyld...

Operaen - Fruen fra havet
Konsertframføring av Ragnar Søderlinds nye opera basert på Ibsens skuespill. Blir spennende å se den i full sceneversjon.

Bøler kirke: Bøler vokalensemble + Jazzin' babies
Andrew Sisters-jazz -minst like bra nå som i april.

Edderkoppen - Show must go on II
Ja, Åge Steen Nilsen kan definitivt synge Queen. Det hadde vært enda bedre om han sang mer og skrek mindre... Litt mange aktører og rotete opplegg til tider (som en i mitt følge påpekte -hun var ikke der for å se skolerevy...), men høydepunktene var absoluytt flere enn innvendingene, også for meg som ikke har noe særlig forhold til Queen (og som hadde et par aha-opplevelser underveis, av typen "Hæ? Er det en Queen-låt?"). Forsøket på å dra inn 22. juli var dog nokså usmakelig og upassende, selv om det nok var godt ment.

Forbrukerinfo: 2. balkong på Edderkoppen er skummelt bratt! Vi klamret oss til hverandre og gikk i forsiktig krabbegang innover raden -og jeg ble ikke beroliget av han som kommenterte muntert at det ikke hadde skjedd dødsulykker der ennå. Det er en første gang for alt... *ikke veldig høydeskrekk til vanlig*

Riksteatret - Undset
Ellen Horns monolog om Sigrid Undsets liv -så enkelt, så effektfullt og spennende. Og nok en påminnelse om alle bøkene man skulle ha lest...

Da jeg ventet på t-banen etterpå kom jeg i snakk med en annen som også hadde vært på forestillingen, vi skravlet teater, litteratur og andre interesser helt ned til sentrum. Det hadde sikkert hadde vært gøy å prate mer, men hva er egentlig sosialt akseptabel oppførsel? Kan man spørre vilt fremmede om telefonnumer/avtale møter sånn nokså ut av det blå? Når det ikke er tradisjonell sjekking, bare en anelse om noe som kunne være et potensielt vennskap, altså? 

Ingen kommentarer: